Als iets de eenentwintigste eeuw kenmerkt, is het wel de ongekende en onomkeerbare globalisering. Economieën, culturen, politiek, wetenschap, filosofieën, toerisme: alles raakt wereldwijd steeds meer met elkaar vervlochten, hoezeer conservatieve en nationalistische groeperingen zich hier ook vergeefs tegen verzetten. Voornaamste oorzaken: groeiende welvaart, internet en sociale media, en een explosieve overbevolking van onze planeet. Alle drie deze factoren zien we terug bij het ontstaan van het Nederlands-Turkse Altın Gün.

Tijdens een tour met Jacco Gardner belandde bassist Jasper Verhulst in metropool Istanbul in een platenzaak vol werk uit de jaren ’60 en ’70 van de vorige eeuw. In die dagen kende Turkije een heel wat verlichter klimaat dan tegenwoordig, en werd westerse rock van The Doors, The Beatles, The Rolling Stones en Led Zeppelin gekruist met traditionele Turkse folkmuziek. Het nieuwe elixer werd Anatolische rock gedoopt. De jeugd van toen ging helemaal los op deze opzwepende muziek, en ook Verhulst en gitarist Ben Rider werden direct gegrepen. Dit wilden zij ook gaan doen.

Ze besloten, samen met drummer Nic Mauskovic, een Turkse discorockband te beginnen.

Via Facebook kwamen ze in contact met Erdinç Ecevit Yildiz en Merve Dasdemir, twee muzikanten met ervaring in de Turkse traditionele muziek. Ook percussionist Gino Groeneveld van Jungle By Night werd gevraagd en Altın Gün (‘gouden dag’) was geboren. Feitelijk zijn ze een coverband van 60’s- en 70’s-legendes als Erkin Koray (de grondlegger van de Anatolische rock en de eerste rock ’n roller van Turkije), maar ook van grote volksmuzikanten als Neşet Ertaş, Selda Bağcan en Hülya Süer – wier muziek op hun beurt ook weer een herinterpretatie van Turkse traditionals en westerse rock&roll was. Altın Gün behoudt in hun songs de oorspronkelijke teksten en hooks, maar geeft er met eigen ritmes, toonladders en instrumenten een geheel eigen draai aan.

Het publiek vindt het fantastisch, bij concerten slaat steevast iedereen aan het dansen. Vrolijk, opzwepend, funky, eclectisch: Altın Gün houdt zich verre van politieke discussies en komt om een psychedelisch feestje te bouwen; zo de integratie van culturen op een positieve manier tonend, met een mix van westerse en oosterse instrumenten, muziekstijlen en songstructuren.

En dat past wel weer bij de globalisering in de muziek: kijk naar de uitheemse invloeden in het werk van Tame Impala, King Gizzard & The Lizard Wizzard, The Soft Moon, Saintseneca, St. Vincent, tUnE-yArDs, Suuns met Jerusalem In My Heart en in eigen land naar The Mauskovic Dance Band, Discos Horizontes, Jacco Gardner en Jungle By Night. En tel daar gerust Yīn Yīn uit Maastricht bij op, dat de zaal vanavond komt opwarmen met hun ‘Thai psych funk’. Dit is een frisse cocktail van Zuidoost-Aziatische wereldmuziek, disco, funk en elektronica. Een prima pre-party dus. De wereld wordt één en we gaan er één groot feest van maken!

T-Ice