Elke maand bespreekt Jan van platenzaak Elpee de nieuwste en beste releases. Laat je leiden en hou de Vera site in de gaten. Wie weet komt een van de favorieten nog eens live langs!

The Exbats – E Is for Exbats
Een band waar we weinig van weten. Maar wel weten we dat deze lp op Burger Records de twee tapes bevat die ze uitbrachten op dat label, alles speciaal geremasterd voor deze lp. En dat dit een prachtige lp is, dat weten we natuurlijk inmiddels ook. Opgenomen door en met Matt Rendon van The Resonars. Heerlijk speelse girly punky pop die mooi schots en scheef schuurt op een aangename en spannende manier. Lekker sloppy lp met een aantal flinke hits ook, zoals Everybody Loves My Mom. Maar we hadden ook bijna alle andere nummers er uit kunnen lichten. Prachtig plaatje dat tegelijkertijd lichtvoetig en speels en lekker ruig. En met veel hits. Louter hits eigenlijk. Luister de plaat op Bandcamp.

Vintage Crop – New Age
Meer Aussies! En wederom hele goeie Aussies. Deze meer in het hoekje van bijvoorbeeld The Shifters, waar wij ook fan van zijn. Dit is een band uit Victoria. Lekker vuig uitgespogen vocalen die op een bepaalde manier wel wat doen denken aan bands als Idles en muzikaal een aanpak die meer weg heeft van bijvoorbeeld The Fall. Maar ook de betere seventies DIY punkrock horen we wel terug. Een soort punkrock Swell Maps of zo maar dan net iets minder arty. ‘Aussie punks Vintage Crop have managed to embrace the same sinewy, elastic brand of rock that endeared their countrymen Eddy Current Suppression Ring to fans the world over. A sweaty, twitchy, inherently muscular brand of punk that’s aesthetically bumping up against the signposts of post-punk, making this one straddle eras of influence with a vital electricity.’ Erg goed. Luister de plaat op Bandcamp. En bonusmooi: 16 april staan ze in de Vera kelderbar!

The Stroppies – Whoosh!
Ahem, Aussies. En weer lekker. Refererend aan van alles en nog wat, zoals wel vaker. ‘Combining taut post-punk rhythms, indie jangle, seamless melody and sugary pop, it’s a record that Lord says is influenced by the last 60+ years of guitar-based pop music in some form or another. This includes everything from Bill Fay to the Clean to Stephen Malkmus.” Nou ja, daar kun je natuurlijk alle kanten mee op maar gelukkig gaan The Stroppies, uit Melbourne, de goeie kant op. Het jengelt en jangelt en blijft van a tot z spannend. Wij moeten ook denken aan alles tussen de eerste Modern Lovers lp en vroege Go Betweens. Luister de plaat op Bandcamp. Top of Form

Bob Mould – Sunshine Rock
Nieuwe lp van voormalig Hüsker Dü man Mould. En waar ex-leden van legendarische bands doorgaans overbodige soloplaten maken, is dat bij Mould volstrekt niet het geval. Integendeel, Mould is on a roll de laatste jaren en Sunshine Rock, alhoewel iets lichter van toon dan zijn vorige twee, past naadloos in die trend. Een heerlijke plaat van een powerrock trio, Mould met leden van Superchunk, en een sound die niet eens mijlenver af ligt van die van Hüsker Dü. En een goed stel nummers. Twaalf stuks, allen rond de drie minuten Allen met passie eruit gespuugd en met genoeg hooks om zelfs zo nu en dan singlewaardig te zijn. Inclusief een fijne cover van onze eigen Shocking Blue. Luister de plaat op Bandcamp.

Business of Dreams – Ripe for Anarchy
Mooi plaatje op Slumberland. Corey Cunningham zit ook in Terry Malts en in de live band van Mike Krol, maar Business of Dreams is zijn eigen ding. Dit is de tweede plaat onder die naam. UK-stijl eind jaren ’80 indiepop. Jangly popliedjes voor iedereen die houdt van alles tussen werk op het jaren ‘80/’90 Sarah Records label, Aussies als The Go-Betweens en Flying Nun dingen als The Chills, dit alles met een lekker twangy en (z)wavy soundje. Met een cover van een nummer van Sparklehorse, de demo-achtige piano versie van die band mooi vertaald naar gitaren zodat het nummer nu af klinkt. Voormalig plaat van de dag bij BandcampLuister de lp op Bandcamp.

Elpee
Oosterstraat 45
050 3135137