Calendar

m d w d v z z
 
 
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 
 
 
 

FEWS + MICH

Fri
Feb
24

mainstage Date: Friday, February 24, 2017 Doors: 20:30-22:30 Start: 21:00
Ticket: € 8,00 File under: Catchy, DIVV, Indiepop From: USA

Note: Dit is de Clubkaart show van februari

MAINSTAGE

In 2002 kwam de formatie Interpol met hun ijzersterke debuut 'Turn on the Bright Lights', waarop deze New Yorkse band terug greep op het geluid van de begin jaren '80. De kritische muziekpers was die dagen verdeeld in twee kampen: het ene kamp vond Interpol geweldig met hun kille eighties vibe, de andere kant vond het schaamteloos kopieerwerk. Neem uw positie in. Beide kampen kunnen niet ontkennen dat Interpol een latente behoefte los heeft gepeurd, want vandaag de dag wordt er nog steeds Wave gemaakt en is de tijd tussen Interpol en Joy Division vergelijkbaar met de periode van 'Turn on the Bright Lights' en de Wave-bands van nu.

En na al die jaren en al die bands valt er op het Wave-vlak nog altijd wat te beleven. Neem FEWS, een Schwedisch Amerikanische Freundschaft, die afgelopen jaar met een verbluffend fijne plaat kwamen. 'Means' is de titel van die LP, geproduceerd door  Dan Carey, de man die eerder met Franz Ferdinand, Bloc Party, Lily Allen en Emiliana Torrini in de studio zat en medeverantwoordelijk was voor 'Slow', destijds de coole comeback van Kylie Minogue. Het knappe is, met zo'n curriculum vitae, dat Carey de jongens niet het mainstream geluid intrekt, maar dat hij ze een bepaalde scherpte meegeeft, wat hyperbelangrijk voor een Wave-band is.

Het veelgedraaide hitje 'The Zoo' is scherp, maar blijft dusdanig aan de oppervlak, dat ze vanwege 'The Zoo' al veel hebben kunnen spelen. Onder andere als support van The Pixies. Slim. De rest van de plaat zit in de hoek van DIIV, de pose-band met - toegegeven - twee fantastische platen. Maar FEWS is iets donkerder, wat gejaagder en hier en daar wat harder. Luister maar eens naar de andere hit '100 Goosebumps', die ook niet had misstaan op 'Silent Alarm', het debuut van Bloc Party. Het laatste nummer 'Ill' is een acht minuten durende klasbak die leunt op de Motorik van Can, Neu, of dichterbij nu, het onvolprezen Föllakzoid. De afsluiter is tevens het hoogtepunt van 'Means'. Die repetitieve deunen liggen de Zweden (+Amerikaan) goed. Luister maar ééns naar de hit 'LaGuardia' die onlangs op de Spotifies verscheen; niets ontziende gitaren, een motorische ritmesectie en veelal in reverb gedrenkte vocalen. Heerlijk.

FEWS komt naar Groningen middenin een mooie tour door Europa, langs de betere zalen. Het is de perfecte band voor een festival als Le Guess Who?, maar wie weet spelen ze al eerder de zomerfestivals plat. Goed. Voordat we weten hoe we de koffiedik hadden moeten interpreteren, zullen fans van Foals, Protomartyr, The Cure en alle bovengenoemde bands gewoon in VERA moeten komen kijken.

Als voorband komt MICH, het nieuwe sterrencombo van Nederlandse bodem, met in de gelederen onder andere ontwerper Piet Parra, (electro)producer Rimer London en Bastiaan Bosma die je nog van Aux Raus kent. MICH heeft de postpunk van The Jesus and Mary Chain omarmd, maar heeft de gitaar in de hoek laten staan. De electronica vangt veel op en trekt de band hier en daar de shoegaze in. MICH bestaat nog maar net en heeft nu al een plaat uit bij Excelsior Recordings, Musis Sacrum. Ga er maar aan staan. Kom dus op tijd!

Niek