Calendar

m d w d v z z
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
 
 
 

Radio Moscow + Kaleidobolt

Sat
Oct
14

mainstage Date: Saturday, October 14, 2017 Doors: 20:30-22:30 Start: 21:00
Ticket: € 15,00 Presale: prijzen incl. servicekosten File under: bluesrock, Led Zeppelin, Psychedelisch, vintage From: USA Label: Alive Naturalsound Records

MAINSTAGE

Het is al weer een aantal jaren geleden, maar seventies blueshardrockstoner band Radio Moscow uit Story City, Iowa mag voor de vierde keer de stomende klanken van bands als Led Zeppelin, Hawkwind, Black Sabbath, Jimi Hendrix Experience, The Cream, Jefferson Airplane, en Blue Cheer doen herleven op het Vera podium.

Het was voor mij als Vera-veteraan wel een vreemde gewaarwording om een aantal jaren geleden in Vera te staan en daar Radio Moscow een soort van seventies bluesrock te zien spelen voor een stel jonge kids, terwijl tegelijk even verderop dubbel Vera Pollwinnaar van weleer,  Jon Spencer Blues Explosion op de Rhythm & Blues Night in de Oosterpoort stond te spelen voor de oudere bluesliefhebber. Ja, de tijden veranderen. Radio Moscow mag dan een retro band zijn, de energie en authenticiteit waarmee de band de seventies klanken van het podium laat spetteren spreekt een geheel nieuw en jong publiek aan, geïnteresseerd in het rijke verleden van de musica rock.

Zelf is virtuoos multi-instrumentalist Parker Griggs ook nog erg jong als hij Radio Moscow in 2003 opricht, 17 pas. Hij is dan nog maar in zijn eentje en maakt aanvankelijk onder de naam Garbage Composal een aantal demo-opnames, waarna later samen met bassiste  Serana Andersen de naam Radio Moscow ontstaat. Pas in 2012 zijn deze opnames onder de titel  '3 & 3 Quarters' uitgebracht. Op deze plaat maakt Griggs nog meer simpele garagetrash als in de Pebbles, Nuggets en Killed By Death-compilaties van rauwe bands uit de jaren 60. 

Later reist hij paar jaartjes verder in de tijd en in een trio met steeds wisselende drummers en bassisten leeft hij zich dan helemaal uit in groovende, dampende, zwetende  psychedelische bluesrock vol hartstochtelijk jankende solo's. In 2007 komt het titelloze debuutalbum uit, geproduceerd door Black Keys frontman Dan Auerbach, met daarop de psychedelische bluesrock, waarvan we Radio Moscow nog steeds kennen. Muziek zoals ook wordt geproduceerd door hedendaagse geestverwanten als Graveyard, Kadavar, Wolfmother, Witchcraft en Spiritual Beggars.

Daarna volgen nog een aantal platen waarop de seventies riffs en solos uit de groeven gieren, terwijl Parker een  begenadigd zanger blijkt te zijn met een soulvolle strot. Gaandeweg gaat die zang ook een grotere rol spelen en komen er meer stonerrock invloeden om de hoek kijken. Na 'Brain Cycles' (2009), 'The Great Escape of Leslie Magnafuzz (2011) en 'Magical Dirt' (2014) is er in 2016 de live-plaat (ook al zoiets uit het oer-rockverleden) 'Live! In California'. Hierop is zonder overdubs de sound van de geniale live-concerten van Radio Moscow vastgelegd.

Sinds Radio Moscow hier in 2013 voor het laatst is geweest heeft de band een vaste bezetting, waarin we naast  Parker Griggs (gitaar/zang) , drummer Paul Marrone en bassist Anthony Meier terug vinden. Het trio tourt veel en vaak door de USA en Europe met bands als Graveyard, Witchcraft en Pentagram, treedt op voor de Duitse tv in Rockpalast en op festivals als Desert Daze (USA), Void Fest (Duitsland), Electric Funeral (USA) en Orbital Festival in Santiago, Chili, om maar eens wat te noemen.

Nu is er dan een nieuwe plaat 'New Beginnings' (2017), waarop de sound voller en meer fuzzy is dan ooit, terwijl ook de stem van Griggs rauwer is geworden, waardoor het mij steeds meer aan het Zweedse Spiritual Beggars doet denken. Even een rocktripje terug naar de seventies is nog nooit zo gemakkelijk geweest.

Maar check voor het instappen van de tijdmachine even in bij Kaleidobolt, eveneens een powertrio dat uitblinkt in psychedelische seventies rock, maar dit keer uit Helsinki, Finland. De band bestaat nog niet zo lang (sinds 2014), maar heeft in het thuisland al snel naam gemaakt en heeft al een aantal keren door Europa getourd. In 2015 verschijnt de gelijknamige debuutplaat, al snel gevolgd door 'The Zenith Cracks' (2016), twee platen vol spacende "Fuzzed-out, groovy, 70s-influenced, jazzy, jam-laden, acid-drenched, riff-heavy psych/stoner rock". Zit je meteen in het juiste tijdsgewricht voor Radio Moscow.

Dikkie.