Zienema(an) en doorbranders

Date: vrijdag, 13 juli, 2012 - 13:50 | Category: Zienema | Scribent: Jorine

Tijdens de Cronenbergspecial op 20 juni gebeurde er iets zeer bijzonders bij de Zienema. Van alle technische mankementjes / hoogstandjes waar de Zienema de afgelopen jaren verantwoordelijk voor was, is dit toch verre weg het meest uitzonderlijke geval – de doorbrander.

 

De doorbrander van nu is een digitaal trucje dat vooral gebruikt wordt vanwege het ruige / stoere effect. Denk bijvoorbeeld aan Tarantino’s Planet Terror en de Coca-cola Zero reclames.

De 35mm kopie van The Brood was in extreem slechte staat. Werkstatt Kino uit, jawel: Deutschland, had de film liggen en wist dat de kopie ooit gebruikt is voor datgene dat Duitsers graag doen: nasynchroniseren. Uit voorzorg had Ruben een digitale kopie klaarstaan. En na ongeveer een kwartier van de film gebeurde het: het beeld stond plots stil – trok blauw weg – en in ongeveer een seconde werd het beeld opgegeten door witte vlekken. Dat wil zeggen: de lamp brandde het vastgelopen celluloid kapot. Erg jammer voor die zielige oude kopie, maar een klein feestje voor iedereen die de mythe van dit filmtechnisch fenomeen live heeft mogen meemaken.

 

Na 5min was de film opnieuw ingelegd en ging het verhaal weer verder, maar niet snel daarna werd het beeld ineens zwart – de kopie was geknapt. Na weer 5 minuten vervolgden de moordlustige kindertjes uit de film hun weg met behulp van de laptop en beamer. The Brood staat symbool voor de overgang van 35mm naar het digitale tijdperk. Het geeft een romantisch en bijna poëtisch gevoel aan de zomer van 2012.

 

Gelukkig is de zomer nog lang niet ten einde. En naast romantiek en poëzie in filmvertoning produceert de Zienema ook zelf filmpjes. Afgelopen maand hebben we er maar liefst 4 gemaakt. Allereerst een registratie van die mythische doorbrander (thanks to Mattias). Ten tweede zijn we keihard op weg met de tweede editie van de openluchtbioscoop Zienemaan & Sterren en dat gaat dit jaar gepaard met nog meer homemade videofun. Zie hier het promofilmpje, de making-of van het promofilmpje en de reclamespot voor het onlinecrowdfundingplatform voordekunst.nl – veel kijkplezier!