De San Francisco Bay Area heeft een rijke muziekhistorie, van jazz en soul tot metal, hip hop en hardcore punk, maar het meest bekend is toch het ontstaan van de psychedelische rock eind jaren zestig door bands als onder andere Jefferson Airplane. Het wordt zelfs nog steeds de 'San Francisco Sound' genoemd. Het zal dan wel geen toeval zijn, dat ik bij het horen van het daar afkomstige Golden Void meteen moet denken aan een song als 'White Rabbit' van Jefferson Airplane. Golden Void lijkt nog veel meer invloeden te hebben opgedaan uit de laat jaren zestig en begin jaren zeventig. Genoemd naar een Hawkwind-song ademt Golden Void de tijd van bands als  Black Sabbath, Deep Purple, Uriah Heep, Steppenwolf, Led Zeppelin, Blue Öyster Cult en het pas later bekender geworden Pentagram. En als ik de soulvolle rockstrot van zanger/gitarist Isaiah Mitchell hoor moet ik ook denken aan een voorloper van al die bands als Cream. Van 'White Rabbit' naar 'White Room' zogezegd.

De songs van Golden Void ademen de geest van die classic heavy rock van weleer, maar dan uitgevoerd met een steviger sound in een mengeling van psychedelische rock, hardrock en metal.  Tegenwoordig spreek je dan al gauw van stoner rock, maar in het geval van Golden Void zou ik het toch houden op heavy psychedelische rock.  Tegelijk doet Golden Void denken aan latere jaren negentig bands die beïnvloed zijn door seventies rock, zoals Monster Magnet en het vroege werk van Soundgarden en Queens Of The Stone Age.

Isaiah Mitchell was ooit lid van stonerband Nebula  en speelt tevens in Earthless, een voor Roadburn gangers zeer bekend instrumentaal psychedelisch rocktrio, dat dit jaar als 'Artist in Residence' exclusieve jams gaat spelen voor het festivalpubliek. Golden Void is echter een veel meer song gerichte band, waarin Mitchell ineens een begenadigd zanger blijkt, een talent dat in het hoofdzakelijk instrumentale Earthless uiteraard maar sporadisch naar buiten kan treden. Naast Mitchell bestaat Golden Void uit diens jeugdvrienden Aaron Morgan (bas) en Justin Pinkerton (drums), aangevuld met Camilla Saufley-Mitchell op keyboards en zang, tevens spelend in het meer psychedelische Assemble Head In Sunburst Sound.

De band is begonnen in 2010 en heeft naast een aantal singles de platen 'Golden Void' (2012) en 'Berkana' (2015) uitgebracht. Op  'Golden Void'  vinden we een meer hardrockende stonersound, die op 'Berkana' iets psychedelischer is geworden. Door de bezigheden van de diverse bandleden in allerlei andere bands  is  Golden  Void tot niet zo lang geleden een goed bewaard geheim gebleven binnen 'Golden State' Californië, maar sinds 'Berkana'  treedt de band meer naar buiten en zo is Golden Void zomaar te bewonderen in ons eigen muziekpaleis Vera.

Voor het zover is krijgen we eerst nog het hard rockende trio Dommengang voor de kiezen. Sig Wilson (gitaar/zang), Brian Markham (bas) en Adam Bulgasem (drums) maken eerder deel uit  van psychelische bands als Ancient Sky en Holy Sons. Oorspronkelijk komen de drie leden elk uit verschillende delen van de USA, van Portland, Oregon tot Virginia en zelfs Alaska om via Brooklyn, New York gezamenlijk in muziekstad Los Angeles terecht te komen. Op debuut 'Everybody's Boogie' (2015) vinden we een voornamelijk instrumentaal en uiterst aanstekelijk mengsel van heavy blues, hard rock boogie en fuzz. Op het zojuist verschenen 'Love Jail' (2018) is de bluesy hardrocksound à la sixties/seventies helden als  The Free of Rory Gallagher uitgebreid met meer psychedelische space-rock. Voer voor seventies rockers!

Dikkie.