West-Vlaams is niets meer of niets minder dan de moedertaal van frontman en stuwende kracht Wannes Cappelle. Maar wát hij met die taal doet, maakt van Het Zesde Metaal een groep die het verschil maakt. Cappelles teksten blinken uit qua spitsvondige, welgemikte poëzie, en ook live blijkt hij tussen de nummers door een (bijwijlen hilarische) rasverteller. Voeg daarbij een toegankelijke, maar moeilijk vast te pinnen sound, en Het Zesde Metaal oogst op zijn minst verwondering en op zijn best bewondering.

In 2017 stond Het Zesde Metaal voor het eerst in VERA, met de tour volgend op het album ‘Calais’, maar de band gaat al terug tot 2008, toen het veelgeprezen debuut ‘Akkatemets’ uitkwam.

Inmiddels is het 2020 en vraagt Het Zesde Metaal zich af: “Hoe zou het nog zijn met ‘la condition humaine’”? Het antwoord krijgt u op Skepsels, het vijfde album en veruit hun meest volwassen worp tot nu toe. Nooit eerder klonken Wannes Cappelle en de zijnen zo zeker van hun zaak: zonder grote gebaren en toch raak, opgewekt en bedachtzaam, persoonlijk én maatschappijkritisch.

Zonder een radicaal andere weg in te slaan, klinkt Skepsels bovendien frisser, lustiger, vrijer, maar evengoed minutieuzer dan alles wat eraan voorafging. En dan die teksten van Wannes Cappelle. De bard had bij het schrijven duidelijk heel wat aan het hoofd, en hij heeft het nog niet verleerd om daar een wonderlijk lyrische draai aan te geven. Meer nog: Cappelle heeft zich deze keer écht overtroffen.

Cappelle neemt soms even afstand van Het Zesde Metaal en leeft zich uit in het theater en als gitarist bij de succesvolle Nederlandse band Roosbeef (16 april in VERA). Live en in de studio krijgt hij o.a. versterking van Tom Pintens (piano) en Filip Wauters (elektrische gitaar, lapsteel, pedal steel).