PoiL Ueda laat zien dat je met geestelijke open grenzen en enig muzikaal tijdreizen tot verrassende resultaten kunt komen. Want wat kun je verwachten van een samenwerking tussen Junko Ueda, een virtuoze traditionele Japanse satsuma biwa-speelster (de biwa is een soort van middeleeuwse Japanse luit), die zichzelf begeleidt bij boeddhistische Shomyo chants en de eigenzinnige Franse avangardistische, percussieve jazz/prog/mathrockers van PoiL? Misschien dat het toch bijzonder organisch blijft klinken en dat ondanks de moderne experimentele en soms ronduit noisy invulling het traditionele gevoel - in elk geval bij mij - dermate overeind blijft, dat ik de samoerai in een Akira Kurosawa-film voor mijn ogen voorbij zie flitsen.

Die Kurosawa samoerai zijn niet geheel en al toevallig. ik begrijp dat de Shomyo chants vertellen over de Heike Monogatari, een aantal epische verhalen over een oorlog tussen enkele Japanse clans over de heerschappij in het Japan van de 12e eeuw, dat ook Kurosawa heeft geïnspireerd. Deze verhalen werden begeleid op een zogeheten satsuma biwa, die naast Boeddistische monniken ook werd gebruikt door samoerai voor mentale en morele training.

Junko Ueda is geboren in Tokyo, Japan en studeerde satsuma biwa storytelling onder de beroemde Kinshi Tsuruta, die een dusdanig eigen versie van de biwa speelde, dat ze haar eigen tsuruta biwa stijl ontwikkelde. Shomyo chants leerde ze van Kôshin Ebihara van de Boeddhistische Tendai school. Verder studeerde ze Compositie aan het Tokyo College of Music en was ze lid van het Reigaku Ensemble, dat speelt met instrumenten uit het keizerlijke Japan in de 8e eeuw en onderdeel is van het Tokyo National Theatre.

"The Japanese epic story telling tradition of Heike Monogatari, as I believe, perfectly reflects our modern world with its dramatic episodes of universal human emotion and its Buddhistic idea of cause and effect and human life's impermanence. It is my sincere passion to perform this traditional music for a contemporary audience, sharing a space and time to discover an essence of humanity."

Tegenwoordig opereert Ueda vanuit Europa en zijn haar platen in Frankrijk bekroond met diverse prijzen. Sinds 1995 geeft ze ook workshops in  Shomyo chants. Verder werkte ze samen met componisten als Jean-Claude Eloy, Akemi Naito, Keiko Harada en speelde ze samen met onder andere cellist Yo-Yo Ma, viola da gamba speler Jordi Savall, contrabassist Peter Kowald, fluitist Wil Offermans, het Nederlandse Nieuw Ensemble, percussionisten Ying-Hsueh Chen en Lê Quan Ninh en nu dus met de Franse progressive rock band PoiL.

PoiL is opgericht in 2005 door Antoine Arnera (keyboard, zang) samen met Boris Cassone (gitaar, bas, zang) en Guilhem Meier (drums, zang). De band begint in een akoestische versie met piano, contrabas en drums, maar mondt na een aantal jaren uit in de uit de bocht vliegende elektrische variant die we nu kennen. Onder het motto 'Vrijuit musiceren', zonder grenzen en met maximale energie, humor en uitdaging gaat het trio aan de slag. Zo onstaat een soort van avantgardistische, progressive mix van Zappa, Chopin en Chaplin met een noisy energie, die je meestal bij punk- of noisebands vindt.  Invloeden komen uit uiteenlopende bronnen als György Ligeti, Nirvana en John Coltrane. Of, zoals ze in eigen woorden klinken: "Punchy-acid-weird-tribal-spacy-romantic". In 2008 wordt de debuutplaat 'L'ire Des Papes' uitgebracht, waarna vele optredens volgen.

Samen met het trio Ni, geestverwanten die iets meer naar mathcore neigen, vormt PoiL het nog meer uit de bocht vliegende en stevig klinkende PinioL. Maar wat wil je ook met twee bassisten en twee drummers in je gelederen? PoiL en Ni maken deel uit van het Franse kunstcollectief en tevens label 'Dur et Doux', waarin verschillende bands regelmatig met elkaar samenwerken.

Steeds op zoek naar nieuwe uitdagingen komen de leden van PoiL in 2019 in contact met Junko Ueda en is er meteen een klik. En zo is PoiL Ueda geboren. Na toevoeging van bassist Benoit Lecomte (Ni, PinioL) wordt er in 2022 begonnen met repeteren. Nu (begin maart) is de plaat 'PoiL Ueda' (2023) uitgebracht, waarin alle invloeden van de verschillende leden samenkomen in percussieve progressive rock, die hand in hand gaat met traditionele Japanse klanken en stevige mathcore explosies. Het geweld en de hardheid van de moderne instrumenten maken de eeuwenoude oorlogsverhalen wellicht nog meer invoelbaar voor de argeloze luisteraar. Iets om te ondergaan!

Dikkie.