Schuif aan bij VERHIP! een filmpodcast voor hun eerste live show in samenwerking met Zienema. Deze keer bespreken ze 'Koortsdromen' op film, voordat we kijken naar Martin Scorsese's Munchiaanse kreet: After Hours

After Hours volgt Paul Hackett, een verveelde computer tekstverwerker, gespeeld met een nerveuze, zenuwachtige energie door Griffin Dunne. Na een saaie werkdag ontmoet hij een ongrijpbare 'Hitchcockian blonde', genaamd Marcy, gespeeld door Rosanne Arquette. Paul probeert indruk te maken op Marcy en de twee plannen om elkaar later die avond te ontmoeten. Tijdens de taxirit vliegt zijn enige geld, een biljet van 20 dollar, uit het raam. Hij zit nu vast in SoHo. Het enige wat hij wil is op date gaan. En daarom moet hij sterven?

Het is een bizarre premisse, een die de grenzen van een screenplay te boven gaat. Ik ontdekte deze film tijdens een van de covid lockdowns en werd verrast door hoe het mijn situatie tegensprak. Paul zit vast in het nachtleven van een nooit slapende stad, wordt heen en weer getrokken en geduwd door een verleidelijke vrouw, achtervolgd door boze menigten, op de vlucht van club naar club, in de hoop dat hij één keer, één keer maar, eindelijk naar huis mag om uit te rusten. Ondertussen zat ik thuis en wenste ik dat ik net zo overprikkeld kon zijn als hij. Toch deelde ik een gevoel van zijn frustratie, want sommige van Pauls escapades klinken net iets te waar op hun angstaanjagend grappige manier - vooral zijn 'will they, won't they kiss'-falen wanneer Paul er eindelijk in slaagt alleen te zijn met Marcy in haar kamer, zittend op haar bed - wat kan ik er nog over zeggen?

After Hours slaagt erin ons in het hoofd van de hoofdpersoon te plaatsen, wiens schichtige gilletjes met de minuut meer en meer als wanhopige kreten klinken. De film kan aanvoelen als een nachtmerrie zonder einde in de beste zin, vergelijkbaar met Lawrence of Arabia als een 'film zonder einde', hoewel aanzienlijk korter. De bravoure en energie zijn aanstekelijk en het gevoel van paranoia is maar al te herkenbaar. Het geeft geen preek noch heeft het een duidelijk punt. Het is filmmaken omwille van filmmaken. En dat maakt het wellicht zelfs Scorsese's beste film.

-Date

In VERHIP! Een filmpodcast bespreken Gonnie en Date welke films en series ze die week hebben bekeken en andere belangrijke kwesties. Met afleveringen over kaskrakers, gigantische flopfilms, genre-specials, en mogelijk het allerbelangrijkst: wat nou de ideale (D/)date-film is. En valt zo'n derde spiegel nou eigenlijk te breken? Deze keer dus live! Voordat de film begint kun je lekker luisteren en meedoen met de vele boeiende en oh zo intrigerende discussies. Je hoort en ziet het allemaal en meer in VERHIP!