Dansschoentjes aandoen en je opmaken voor een wilde show, is het devies voor vanavond. Dat kan niet anders, als je de muziek van Stuck hoort. Opzwepende postpunk, bijtende noiserock, tegendraadse egg punk, het zit allemaal in de muzikale storm die Stuck gaat laten waaien. Is dit weer zo’n postpunkband die louter een feestje komt bouwen? Nou nee.

Stuck heeft een boodschap over te brengen, en als je uit “The land of the free, home of the brave” komt, is er altijd genoeg munitie om op je publiek af te vuren. Zoals op ‘Freak Frequency’ dat vorig jaar uitkwam. Dit vijftal uit Chicago zet op die derde plaat weer de tanden en voetzolen in alles wat er in hun land in verval allemaal mis gaat. En dat is nogal wat. Van gentrificatie in de wijken tot de macht van algoritmes op sociale media, van graaikapitalisme tot MAGA-idioten: Stuck maakt er korte metten mee.

Dat alles met het klassieke instrumentarium plus saxofoon, onweerstaanbaar dansbaar gespeeld, fijn uit de bocht vliegend en altijd vol overgave gebracht. ‘Freak Frequency’ en ook de recentere EP ‘Deep Tunnel b/w AITA?’ doen denken aan een swingender versie van Protomartyr, wild springend op oude matrassen van Devo en Gang of Four. Frontman Greg Obis gooit spuwend en snerend zijn maatschappijkritiek in de microfoon, terwijl bassist David Algrim de songs zo laat golven dat je onmogelijk niet zelf ook gaat staan meegolven. Zo wordt het dus toch nog een feestje – zij het met een bitter randje.

De warming up wordt verzorgd door Dead Finks, die we hier al eerder zagen in de Kelderbar (2022) en als opener voor Dry Cleaning (2023). Dat komt dus helemaal goed, want die shows waren prima. Dit kwartet rond het Nieuw-Zeelandse duo Joseph Thomas en Erin Violet, residerend in Berlijn, speelt indiepunk in de traditie van Wire, Sonic Youth, Iceage en Parquet Courts. Luister het prijsnummer ‘(My Human) Extinction’ van de toffe tweede plaat ‘The Death and Resurrection of Johnathan Cowboy’ en je gaat zeker op tijd komen!

T-Ice