Een jonge man gaat door het lint, doodt en verwondt lukraak bezoekers van een winkelcentrum. Voor wie het nieuws ook maar een klein beetje heeft gevolgd de afgelopen tijd roept dit meteen associaties op met de bloederige gebeurtenissen in Alphen aan den Rijn op 9 april van dit jaar.

Toen de Vlaming Koen Mortier in 2009 met de opnames van zijn tweede speelfilm begon, kon hij niet weten dat zijn scenario akelig dicht bij de werkelijkheid zou komen. In 22 Mei zijn het echter geen geweerschoten die het leed zaaien, maar een bom. Door een onopvallende jongen in een rugzak het winkelcentrum binnen gesmokkeld. 

Veiligheidsagent Sam (Sam Louwyck) staat net buiten een sigaret te roken wanneer achter hem het winkelcentrum de lucht in vliegt. Eerst probeert hij nog slachtoffers te redden, maar al snel kan hij het niet meer aan en loopt weg. Totdat hij wordt ingehaald door één van de slachtoffers die zijn verhaal begint te vertellen, gevolgd door een ander slachtoffer en dan nog een en nog een… Als puzzelstukjes laten deze verschillende perspectieven steeds meer zien van wat er daadwerkelijk op die 22 mei gebeurde. Om steeds dichter bij het antwoord op de alles bepalende vraag te komen: Waarom heeft Sam de dader niet tegen gehouden?

We kennen Koen Mortier van zijn spraakmakende debuut Ex Drummer, de bijna surreële verfilming van Herman Brusselmans’ gelijknamig boek. Liefhebbers van deze spectaculaire film zaten al een tijdje te wachten op een nieuw absurdistisch werk van deze Vlaming en ze zullen niet teleurgesteld worden. 22 Mei is weer radicaal en eigenzinnig, maar in veel opzichten ook heel anders. Minder grof, dichter op de huid gefilmd, maar niet minder verrassend en sfeervol. De regisseur speelt ook in deze film met visuele effecten en met de verhaallijn, waardoor de kijker af en toe op het verkeerde been wordt gezet. Het lijkt zo simpel, een jongen die zichzelf opblaast in een winkelcentrum. Maar dit zou geen Mortier zijn als er niet veel meer achter zat en uiteindelijk niets zo is als het in eerste instantie leek.

Birte.