Benjamin Herman's Bughouse
Jazz influenced by the late 70's DIY scene
Saxofonist Benjamin Herman vierde een tijdje geleden zijn 50e verjaardag met de release van meerdere albums, één daarvan is Bughouse. Met dit project laat Benjamin Herman een langgekoesterde wens in vervulling gaan die zijn eerste muzikale liefdes, punk, en jazz samenvoegt. “Al jaren had ik dit plan in mijn hoofd. Ik kon alleen de juiste muzikanten niet vinden”. Na een ontmoeting met drummer Olav van den Berg (Seein’ Red, Lärm, The Marxbros) leek alles eindelijk op zijn plaats te vallen. Met de toevoeging van gitarist Reinier Baas en bassist Peter Peskens (Jungle By Night, The Mysterons) was de line-up compleet. Het resultaat zijn 20 knallende composities met een gemiddelde duur van 2 minuten.
Hoewel hij veelal bekend is als jazzmuzikant, is Benjamin als beginnend muzikant sterk beïnvloed door de DIY mentaliteit die was overgewaaid uit Engeland met punkmuziek eind jaren ‘70. “Toen ik begon met spelen, rond mijn negende, waren overal bandjes en ze persten zelf plaatjes en regelden zelf hun gigs. Dat heb ik altijd heel cool gevonden en motiveerde mij als tiener om zelf muziek te maken op mijn eigen voorwaarden.”
Een andere invloed is de jong overleden Britse saxofonist Xero Slingsby die in de jaren ’80 in Amsterdam verbleef. Een rebelse muzikant die met een hecht trio ‘s zomers vaak op straat speelde. “Zijn symbiose van free jazz en punk en de attitude waarmee hij optrad sprak mij veel meer aan dan de jazz die op radio en tv te zien was. Verder was ik als jonge muzikant zeer gecharmeerd van de swag en de stijl van John Lurie van The Lounge Lizards, een saxofonist en acteur die veel bekendheid genoot door zijn rollen in de films van Jim Jarmusch.”