Als je de verhalen achter de productie van Detour hoort, wordt het gelijk duidelijk waarom dit een cult-klassieker is. Naar verluidt zou de film binnen 6 dagen geschoten zijn met een budget van 20.000 euro. Toen regisseur Ulmer het geschoten filmmateriaal zag, merkte hij op dat het niet genoeg was om alles aan elkaar te monteren. Vanwege het budget was er echter geen mogelijkheid om opnieuw opnamen te maken, dus besloot hij tijdens het monteren maar met de roeien te riemen die hij had, en voor een onlogische verhaalstructuur te gaan. Zodoende was Detour oorspronkelijk een low budget B-film, gemaakt door een kleine studio, en voor een lange tijd alleen beschikbaar in afgeragde 16mm-prints.

Echter, vergis je niet. Deze film heeft niet voor niks een cult-revival gehad. Een reden moet wel het karakter Vera (Ann Savage) zijn, tevens één mijn favoriete femme fatales ooit. Ann Savage speelt daadwerkelijk een sloopkogel van een vrouw, die alleen al met haar blik voor veel dreiging weet te zorgen. Zelden kom je iemand tegen die zoveel bijtkracht heeft als deze ‘gemeenste vrouw der filmgeschiedenis’. Haar venijnige houding, donkere kringen onder de ogen, zure mond, verwarde haren door de woestijnwind - dit is geen sensueel modepoppetje, maar een feminiene bulldozer die over je heen rijdt zonder berouw.

Detour is de derde film die Zienema vertoont tijdens de film noir themamaand! Volgende week sluiten we de maand af met de neo-noir A Land Imagined (2018, Siew Hua Yeo).

-Hilde