Animonday
Op 3 juli speelt de band Monophonics in de Grote Zaal, dus jullie favo bioscoop wijkt uit naar maandag 2 juli. Laten we die dag gelijk maar bombarderen tot 'Animonday', want met de klassieker 'Ghost in the Shell' uit 1995 op het programma kunnen we spreken van een anime avond van heb ik jou daar!

Cult classic
'Ghost in the Shell' is in 1989 ontstaan als een (seinen)manga serie met illustraties van Masamune Shirow, een serie die gelijk opviel door zijn vele cyberpunk referenties. De manga werd in Japan uitgebracht onder de titel  攻殻機動隊 ('Mobile Armored Riot Police'), overigens tegen de zin van Shirow die zijn manga als een duidelijke hommage aan Arthur Koestlers 'The Ghost in the machine' wilde presenteren. In 1995 werd de mangastrip voor het eerst verfilmd door Mamoru Oshii, regisseur in dienst van Production I.G. een Japanse anime studio die traditionele animatie succesvol wist te combineren met CGI effecten. Het resultaat is een overdonderend geheel van getekende en computeranimatie geworden, met veel oog voor kleur en detail. Met een vertelling die verwees naar en recht deed aan Shirows verhaallijn van ‘De Ondervraging van de Puppet Master door Sectie 9’ werd de film instant een cultklassieker, niet alleen in Japan maar ook al snel in de rest van de wereld.

Synopsis
Tokio 2029, het leven is een stuk gecompliceerder dan nu. Niet alleen heeft de computer zo'n beetje de besturing van de gehele maatschappij overgenomen, de mens heeft zich zijn evenbeeld geschapen in robots die nauwelijks van echt te onderscheiden zijn en bovendien over een kunstmatige ziel beschikken, een 'ghost' die van lichaam of omhulsel kan verhuizen.  De plot draait om de jacht van agente Kusanagi, zelf een cyborg, op de Puppet Master, een ongrijpbare computer hacker die zelf ook over een ghost blijkt te beschikken...

Toekomstvisie
In navolging van Isaac Asimovs visionaire robotliteratuur en films als ‘2001: A Space Odyssey’ en 'Blade Runner' graaft regisseur Mamoru Oshii (of beter: Shirow) in de complexe problematiek die technologische ontwikkelingen met zich mee brengen. Hij vraagt zich af wat het betekent om mens te zijn in een wereld waarin computers en robots het dagelijks leven beheersen. Hij stelt de mens voor als een pop in een groot theater, bediend door een poppenmeester, en toont hiermee aan hoe afhankelijk we zijn geworden van technologie die we vaak adopteren zonder over eventuele consequenties na te denken. 'Black Mirror' avant la lettre, zeg maar.

Nog meer ‘Ghosts’
In 2002 volgde een televisieserie Ghost in the Shell: Stand Alone Complex  en in 2004 werd de sequel 'Ghost in the shell 2: Innocence' uitgebracht, ook onder regie van Oshii. Vanaf 2013 kwam er Original Video Animation op de markt met Ghost in the Shell: Arise (later nog gevolgd door een filmversie ‘The New Movie’). Maar de grootste 'Ghost'-revival kwam vorig jaar natuurlijk met de door Rupert Sanders geregisseerde live-action knaller waarin Scarlett Johansson de hoofdrol vertolkt. Wie weet vertonen we een van deze titels binnenkort ook nog in onze underground cinema, maar eerst is het de beurt aan het origineel uit 1995. Een film die in Nederland nagenoeg niet meer op het grote doek wordt vertoond, dus mis deze kans niet en komt allen op maandag 2 juli naar Oosterstraat 44!