Hindsight is 50/50, want daar ga ik het vooral over hebben, is het nieuwe album van de band Ghostwoman. De band van de Canadese songwriter en multi-instrumentalist Evan Uschenko, die op dit album niet alleen de muziek voor zijn rekening neemt maar wordt vergezelt door de uit België afkomstige drumster en zangeres Ille Van Dessel.

Het ontstaan van dit duo wordt gerealiseerd tijdens de tour van het vorige album Anne waar zij live de drums voor haar rekening neemt. Dit bevalt van beide kanten blijkbaar dusdanig goed dat zij samen het prachtige donkere album Hindsight is 50/50 opnemen in de analoge Kerwax studios te Bretagne en daar ook eigenlijk een nieuwe sound vast te leggen. Daarover later meer…

Let wel meneer Uschenko heeft in 18 maanden tijd (het debuut stamt uit 2022) 3 albums uitgebracht. Bezig baasje dus, maar…hij verklaart ook gelijk dat dit album ‘finally captures the true nature of the band’. Dit komt ook zeker door zijn nieuwe partner in crime Ille. Zij laat door haar voortstuwende drums een sfeerschepping ontstaan die een donkerder en zwaardere sound geven dan die op de vorige albums te horen was.

Het gaat zelfs zover dan Evan over de voorgangers zegt dat dit bladzijden uit een dagboek zijn die reeds lang geleden verbrand werden en het zelfs niet eens tot album hadden mogen schoppen. Nou gaat dit in mijn optiek net iets te ver. Niks mis met de twee vorige albums, maar beiden waren wat lichter van toon. Maar begrijp deze uitspraak ergens wel. Je gaat een nieuwe samenwerking aan waar samen bijdragen en een prachtige nieuwe sfeervolle donkere sound creëren.

Alleen de titel al lijkt een verborgen verwijzing naar de nieuwe samenwerking met Ille Van Dessel want beiden schrijven op dit album samen aan de muziek. Het laat alleszins een duidelijke groei naar een verfijnder, donkerder maar nog steeds herkenbaar Ghostwoman-geluid horen. Want laten wij wel zijn, het nieuwe album is werkelijk een sferische donker juweeltje.

Dus uit de verschroeide as van de vorige twee albums ontstaat Hindsight is 50/50. En toen ik voor het eerst (kortgeleden, want de band was mij totaal onbekend) een nummer beluisterde van het nieuwe album , herkende ik gelijk een andere band die ook zo’n sfeer kan neerzetten en een heerlijke monotone deken over je heen gooien, nl. het trio True Widow (zie ook de Vera-site). En kan mij ook niet aan de indruk onttrekken dat de heer Uschenko deze band meerdere malen in zijn playlist voorbij heeft doen komen. Hun uitgebreide gitaargeluid heeft ertoe geleid dat ze worden genoemd als "drop-tuned, traag, repetitief, zwaar, dromerig en een onmiskenbare oorworm vormen".

Dus ja, wel iets van de geest van True Widow hoor je terug in de “vernieuwde” sound van Ghostwoman, (althans in mijn opinie) die daar weer hun eigen draai aan geven. De gotische vibe, de bijtijds echoënde (surf)gitaar met bijtijds heerlijke distortion, die soms als een venijnig mes los gaat om die noisy riffs te creëren. De stuwende drums, de vaak monotone stemmen die lekker versmelten met de mix. En dan ineens zich oprichten voor een lekker kek uptempo nummertje, tussen al die heerlijke voortkabbelende (je hoeft toch nergens heen ofzo…)  sound.

Ja, needless to say dat het nieuwe album mij toch een instant fanboy heeft gemaakt en ik zeer benieuwd ben naar de live sound die dit duo gaat neerzetten. Kortom, hier wil ik bij zijn, dan niet als dj, maar als publiek.

Aanrader!!! Zeker voor een band die ik tot voor kort helemaal niet kende en nu toch wel in mijn armen gesloten heb. Doe er je voordeel mee.

Case

Support Slumberland laat hypnotiserende krautrock en exotisch gekleurde, vervormde postpunk op ons los. Het tactiele geluid van Slumberland wordt gegenereerd door een batterij aan naaimachines, filmprojectoren en andere ontmantelde, mechanische objecten. Verwacht ratelende drones van motorisch 'doedelzak' geroffel, begeleid door meeslepende, melodieuze minimale composities en volledige verstilling.