Terwijl een mysterieuze dreiging de wereld teistert, heeft Paul (Joel Edgerton) met zijn vrouw Sarah (Carmen Ejogo) en zoon Travis (Kelvin Harrison Jr.) een zorgvuldige routine opgebouwd in een huis ergens diep in de bossen. Door zich strikt te houden aan de regels weten ze het gevaar (meestal) buiten hun huis te houden. Maar dan lopen ze tijdens een van hun speurtochten naar eten een uitgehongerd en wanhopig gezin tegen het lijf. Tegen beter weten in besluit Paul ze onderdak te bieden. Maar het duurt vervolgens natuurlijk niet lang voordat er gekke dingen beginnen te gebeuren in het huis. En zoonlief Travis begint ook wat vreemde dromen te krijgen.

Regisseur Trey Edward Shults heeft met deze opzet geen revolutionaire formule te pakken, maar dat hoeft ook helemaal niet als de uitvoering zo goed is. De dialoog en het acteerwerk zijn namelijk ijzersterk en Shults voert de spanning zo geleidelijk op dat je het bijna niet eens doorhebt als je al zwetend op het puntje van je stoel zit. Vooral de dromen van Travis - die langzaam steeds intenser en vreemder worden - zorgen voor een heerlijke dreigende ondertoon die zich langzaam om het verhaal heen konkelt als een wurgslang. It Comes at Night is al met al een van de meer originele en subtiele horrorfilms die de laatste jaren is uitgekomen.

Oh en ik zeg het nu alvast even: Christopher Abbott gaat uitgroeien tot een van de beste acteurs van onze tijd - laat dit bewijsstuk nummer een zijn.