Made in Sheffield (Eve Wood, UK 2001) & The Beat Is the Law: Fanfare for the Common People (Eve Wood, UK 2010)
dvd & Blu-ray, 50 & 90 min, Engels gesproken, Nederlands ondertiteld
English with Dutch subtitles

Het jaar is nog maar net begonnen en in Vera staat al de eerste muzikale highlight van het jaar op het programma: Eurosonic. Daar kunnen wij van de Zienema natuurlijk niet bij achterblijven en trappen die week af met, kan het toepasselijker, twee muziekdocumentaires. Bij Eurosonic ligt de nadruk dit jaar op Ierland, maar het festival staat vooral bekend om zijn diversiteit, dus gingen we het maar ergens in de buurt zoeken en kwamen uit in Engeland, in Sheffield om precies te zijn. Bij de liefhebbers van electropop zou nu al een belletje moeten gaan rinkelen. Sheffield heeft namelijk niet alleen onlangs nog de Arctic Monkeys and The Crookes voortgebracht, de muziekscene uit deze oude industriestad heeft al in de late jaren zeventig en vroeger jaren tachtig de muziekwereld door elkaar weten te schudden.

De documentaire Made in Sheffield kijkt terug op deze periode waarin bands als Caberet Voltaire, The Human League, ABC, Heaven 17, Pulp, I'm So Hollow, Artery, The Extras, 2.3, Clock DVA, The Comsat Angels en ga zo maar door een andere weg insloegen dan de bekende punkbands. Weinig vertoonde beelden van optredens waarvoor bands hun eigen drumcomputers in elkaar knutselden worden afgewisseld met interviews met bandleden en andere betrokkenen uit die tijd.  

“The best post-punk music in Europe was electronic music & for five years the best electronic music came from Sheffield”, is het motto van de documentaire die het verhaal vertelt van bands die ervan droomden de gevestigde rockmuziek te vernietigen en daarmee het tijdperk van de elektronische popmuziek inluidden.

In 2010 maakte Wood met The Beat is the Law: Fanfare for the Common People een vervolg op haar verhaal over de muzikale ontwikkelingen in Sheffield. Na het grote overzicht zoomt zij in deze film in op één bepaalde band, die een decennium later de Britpop in Europa op de kaart zou gaan zetten: Pulp. Speelde deze band in de eerste golf van de Sheffieldse muziekbeweging nog maar een marginale rol, in de jaren negentig zorgde een optreden als vervanging van de hoofdact op een festival voor de internationale doorbraak. Weer weet Wood het verhaal van de band goed te illustreren met archiefmateriaal van live-optredens en met een hoop muziek natuurlijk, want dat is waar het uiteindelijk om draait.

Als start van de Eurosonicgekte dus een kleine geschiedenisles over muziek die tot vandaag een heleboel bands heeft beïnvloed. En voor de zuinige Hollander die nog steeds niet overtuigd is: het is dus 2 voor de prijs van 1!

Birte.