Movies that Matter: Belvedere (Ahmed Imamovic, Bosnië en Herzegovina 2010)
dvd, kleur, 90 min, Bosnisch gesproken, Engels ondertiteld
Bosnian with English subtitles
 

Een emotioneel en visueel indrukwekkend portret van de eeuwigdurende nasleep van een dieptrieste gebeurtenis uit de Europese geschiedenis: de genocide in Srebrenica ruim zestien jaar geleden. In juli 1995 werden ongeveer 8000 Bosnische moslimjongens en –mannen vermoord. In Belvedère wachten vandaag de dag hun weduwes, moeders en kinderen nog op de resultaten van het tijdrovende lokaliseren van de restanten van de slachtoffers en het identificeren van hun DNA. Dit in de hoop om dankzij het achterhalen van de waarheid hun vermiste geliefden en familieleden eindelijk te kunnen begraven om zo de tragedie van de oorlog achter zich te kunnen laten.

Centraal in Belvedère staat het verhaal van Ruvejda (Sadzida Setic), een van deze weduwen. Zij rouwt om haar man, kinderen en vader en voelt zich tegelijkertijd verantwoordelijk voor haar naaste familie die nog wel leeft: haar zus Zejna, ook weduwe, en haar broer, Aliya, die zijn benen is kwijtgeraakt. Ruvejda verdeeld haar aandacht dagelijks over de levenden en de doden. Dan weer is ze bij de massagraven en het DNA identificatie centrum, of ze is thuis om voor haar achtergebleven familie te zorgen. Ook staat ze in stil protest met de andere vrouwen langs de weg, met de namen van de vermisten op spandoeken geschreven.

In schril contrast met het leven van Ruvejda staat dat van Zejna's zoon Adnan (Adis Omerovic). Hij leeft in een evenzo geïsoleerde, maar zelfgekozen afgesloten wereld: hij neemt deel aan een Servische versie van Big Brother, een reality-show opgenomen in een voormalige vijandelijke enclave. De uitzendingen van deze show met al haar trivialiteiten worden in felle kleuren getoond, soms over het hele beeld, soms vloekend op een televisiescherm in de zwart-witte wereld van Ruvejda. Een betekenisvolle tegenstelling tussen een vlucht uit en een eeuwige verbondenheid met het verleden.

Belvedère ging in december 2010 op het Sarajevo Film Festival in première en ontving lovende recensies. Niet eerder bracht een regisseur de nasleep van deze geschiedenis in beeld. Enige kennis van de gebeurtenissen is wel handig om de film goed te kunnen waarderen. Maar dan is de film ook zeker de moeite waard, want de manier waarop alles in beeld is gebracht is schitterend.