NL: Dit concert is verplaatst naar woensdag 17 mei 2023 door meerdere coronagerelateerde afzeggingen in de UK. Kaartkopers hebben bericht gehad. Kaarten blijven geldig voor de nieuwe datum.

---

Ik was erbij toen de vier dames van Otoboke Beaver in 2020 hier op het podium hun energieke show opvoerden. En energiek dat was het…

Godallemachtig, wat een wervelende tornado was dat hé. Vier verlegen en onschuldige ogende vrouwen gekleed in fleurige sixties bloemetjesjurkjes die zich ontpopten in een Jekyll/Hyde situatie en even genadeloos als compromisloos het publiek lieten zien hoe punkrock gegoten in een hardcore sausjes met nauwkeurige precisie (op wiskundig niveau dat is) uitgevoerd wordt. En mag ik zeggen, ja dat mag ik zeggen, briljant was!

In 2020 is natuurlijk eenieder bekend dat de pandemie uitbrak en op 12 maart het laatste concert (Stake) in Vera werd gegeven voordat de deuren sloten en de rest van het jaar geen evenementen meer werden georganiseerd.

Waarom begin ik hier over ? Omdat ook voor 2020 gewoon een VERA-poll uitkwam (zij het in verkleinde vorm maar toch niet minder belangrijk) en Otoboke Beaver de glorieuze winnaar was. Is dit terecht was een discussie die mij ten gehore kwam omdat er veel minder competitie was. Dit kan ik beantwoorden met een dikke JA!!! En met mij vele anderen die aanwezig waren die avond kunnen dit beamen. Dit was een show in de pure VERA-traditie die zorgt dat je uiteindelijk op de befaamde muur mag prijken.

Dus geen discussies meer, dit was gewoon meer dan terecht dat de dames de poll van 2020 hebben gewonnen. Als je mij niet gelooft en er dus destijds klaarblijkelijk niet bij was, daag ik je uit om nu wel te komen en het met eigen ogen te aanschouwen waarom…

De band uit Kyoto, Japan was er ook weer zo één die net als hun illustere voorgangers The Boredoms en Melt Banana, die ooit hier op het podium stonden, als een vulkaan die volledig uitbarstte hun muziek de zaal in spuwde en het aanwezige publiek even een WTF momentje gaven. De gitariste Yoyoyoshie die na elk nummer te pas en te onpas keihard ‘OTOBOKE BEAVERRR’ de zaal toe schreeuwde om daarna weer allerlei capriolen op het podium uit te halen en tevens retestrak haar gitaar bleef bedienen.

Terwijl de rest van de band ook verre van stil bleef staan en je ogen een palet van kleuren ondergingen door de kleurige fleurige jurkjes die nog harder mee deinsden en zwiepten. Kortom, ogen tekort bij deze wervelwind en dan heb ik het nog niet eens over de muziek.

Daarom een stukje geschiedenis.

De band ontstond en vormde zich in 2009. De bandnaam ontleenden zij van een love hotel uit Osaka die naast de school stond waar één van de bandleden destijds les volgde. In 2011 begon de band voor het eerst muziek uit te brengen en in 2016 onderkomen vond bij het Britse label Damnably om hun eigenzinnige mix te vervolmaken. De stijl volgens de band eigen bewoording; “fast-paced and aggressive style of punk-rock", with "frequent changes in rhythm and tempo”. Inderdaad een rollercoaster aan tempo wisselingen die elkaar in rap tempo opvolgen.

Waar de band ook vaak wel mee vergeleken wordt is de  riot grrl periode uit de jaren 90 oa. Bikini Kill, 7 Year bitch en Sleater Kinney. Maar vergeet vooral de eigen Japanse underground geschiedenis niet met de gekte van The Boredoms, de hectiek van Melt Banana, de garagepunk van Shonen Knife of de sixties pop van de 5.6.78’s is wel een mooie omschrijving van de kwaliteiten van deze veelzijdige band.

Met dank voor deze input van mede-scribent Dikkie en heb daar verder niets aan toe te voegen.

De band geniet inmiddels dusdanige bekendheid dat de dames eindelijk hun 6-daagse werkweek konden opgeven, waar ze sowieso al geen fan van waren gezien een zeer  duidelijke songtekst die ze daarover geschreven hadden, en zich volledig kunnen richten op de band.

Met het laatste album ‘Super Champion’ uit 2022 zal de band nu eindelijk hun optredens kunnen vervolgen en het album live aan een publiek voor te kunnen schotelen, want ook deze geplande tour werd helaas al een keer uitgesteld vanwege de pandemie.

Komt dit zien, want deze gekte wil je meemaken.

Case

Support: The Klittens
The Klittens zijn vijf Nederlandse muzikanten met een missie, ongetraind maar dat boeit ze niet. Een band voor degenen die houden van vrolijke liedjes en droevige gevoelens. The Klittens maakt een verrassende mix van indie-fuzz en DIY. Het resultaat: een repertoire dat van donkere postpunk tot dansbare liedjes over oma's gaat.