Metalhead (Málmhaus) (Ragnar Bragason, 2013) [English version below]
Dramatisch en evenzeer humoristisch verhaal over een meisje dat zich na de dood van haar broer in diens heavymetalkleding hijst, het dorp op stelten zet, en aankondigt de wereld te gaan veroveren. In het jaar dat Black Sabbath met hun debuutalbum de geboorte van de luidruchtige muziekstroming heavy metal aankondigt, wordt de IJslandse Hera geboren. Het is dan 1970. Het meisje woont samen met haar oudere broer Buldur en hun ouders op een afgelegen boerderij, waar ze een onbezorgde jeugd doormaakt. Tot Buldur door een ongeluk voor haar ogen sterft. Hera dealt met het immense verdriet en een loodzwaar schuldgevoel op een wijze die haar ouders angst aanjaagt: ze wordt net als haar broer hartstochtelijk metalfan, draagt diens oude kleren en groet uit tot een opstandige tiener. Nu ze aan de grens van volwassenheid staat, streeft Hera naar een carrière als rockster, zijn de verhoudingen binnen het gezin slechter dan ooit en lijkt de gebroken jonge vrouw steeds weer in de problemen te raken. Volwassen worden is voor niemand makkelijk, maar Bragason weet die fase van zijn getraumatiseerde protagoniste compassievol te verwerken in zijn drama, dat naast emotionele momenten toch ook humoristische elementen kent.

NB: Mocht je niet kunnen de 24e, dan kun je nog altijd terecht bij de RKZ Bios op zaterdag de 28e!

 

A dramatic and equally funny movie about a girl who pulls on her brother’s heavy metal outfit after his death, turns the town upside down and proclaims she’s out to conquer the world. In the year that Black Sabbath’s debut album spells the birth of heavy metal, the Icelandic Hera is born. It’s the year of 1970 and the young girl lives on a rustic farm, with her parents and elder brother Buldur, far from everywhere, enjoying a pleasant youth. Until the day comes that Buldur has an accident and dies before her eyes. Hera deals with the intense sadness and mind-numbing guilt in a way that frightens her parents no end: just like her brother she becomes a passionate heavy metal fan, wearing his old outfits and transforming into a rebellious teen. Balancing on the brim of adulthood, Hera focuses on a career as a rock star, while the family relationships deteriorate to their lowest point ever, and the young woman seems to only manage to land from one problem into another. Growing up isn’t easy for most, but Bragason manages to treat this episode in his traumatised protagonist’s life with compassion, while blending the many emotional moments with humour.