Zelden kom je een film tegen met zo’n uniek geluidsdesign zoals je in Sputum ziet. Voor de film zette regisseur Dan Geesin namelijk zijn eigen geluidstheorie in, genaamd ‘percussive ambiance’. Hierin speelt het ritme van het menselijk hart een grote rol. Ook stuurt het geluid de vertelling; je hoort soms wat er buiten het frame gebeurt.

Maar het geluidsdesign is dit is zeker niet het enige wat Sputum uniek maakt. Nederland staat, op z’n zachtst gezegd, totaal niet bekend om sciencefiction films. Dat iemand een poging waagt om het gat in dit canon op te vullen is dus echt uitzonderlijk. Maar als dat nog niet genoeg is, heeft deze kunstzinnige film ook nog eens een ferme theoretische onderbouwing; reflecterend op de huidige ecologische staat van de wereld, klassenongelijkheid en verzet.

Kortom, Sputum biedt genoeg stof tot nadenken. Schroom dus niet om vragen te stellen aan de regisseur tijdens de Q&A die zal plaatsvinden na de vertoning. Maar de vragen hoeven niet beperkt te blijven tot Sputum, want we gaan ook nog een voorfilm draaien: Olifantenvoeten (2011), één van Geesin’s eerdere werken.

– Hilde