Muzikale begeleiding tijdens de film. Tussen 1910-1930 was dit de normaalste gang van zaken in Nederland. Maar met de komst van de geluidsfilm, de zogeheten ‘talkies’, is dit ongebruikelijk geworden. Ergens wel jammer, want het zorgt namelijk voor een compleet andere bioscoopervaring dan we nu gewend zijn; de muzikant maakt namelijk echt de film tot iets eigens.

Met dit in het achterhoofd, daarnaast wetende dat er altijd muzikaal talent in VERA rondhangt, is het tijd om deze oude bioscooptraditie een nieuw leven in te blazen. Zo heb ik Julia Bekker (OOO, Potgrond) en Hugo Heinen (Atoomclub) uitgenodigd om hun eigen compositie naar Zienema te brengen. Samen begeleiden ze twee onmisbare films uit de Franse avant-gardeperiode van de jaren twintig: La Coquille et le Clergyman (1928, Germaine Dulac) en Un Chien Andalou (1929, Luis Buñuel, Salvador Dalí).

Wanneer we het hebben over surrealistische film, kunnen deze werken in één adem genoemd en dat is voor een reden. Alhoewel Un Chien Andalou bij velen bekend staat als de eerste surrealistische film ooit, kan je zien dat deze onbetwistbaar inspiratie heeft gehaald uit La Coquille et le Clergyman. Zo zie je in beiden een reeks van bijna onbegrijpelijke beelden, bizarre personages en ongewone decors die samen een verhaal vertellen.

Oordeel zelf welke film de beste is, en laat je ondertussen meenemen op een muzikale reis door Julia en Hugo door deze zeer inventieve periode van de filmgeschiedenis!

-Hilde