The Woman (Lucky McKee, 2011)
De mens als monster, in American Psycho is het thema uitvoerig aanbod gekomen door de visuele uiteenzetting van de verschillende fetisjen van Patrick Bateman. Net als Bateman verschuilt Chris Gleek (Sean Bridges) zich onder een flinterdun laagje beschaving. De ogenschijnlijk nette huisvader en succesvol advocaat tref tijdens het jagen een wilde vrouw aan. Hij besluit haar te vangen en op te sluiten in het souterrain onder de schuur om haar wat sociale conventie aan te leren. Met de paplepel ingieten blijkt geen goede methode, want ze bijt... 

The Woman (2012) is een film die verschillend ge├»nterpreteerd kan worden. Martelporno is het eerste waar je aan denkt, maar daarvoor zit er eigenlijk te weinig porno in. Het kan ook een aanklacht tegen misogyne mannenmensen zijn, want Chris Gleek is niet echt een huisman, maar meer een Man des Huizes. Daarnaast is het ook een film die, zoals American Psycho, het monster in ons laat zien. Eigenlijk is het al deze dingen een beetje, maar bovendien is het een film die onder je huid weet te kruipen. Er heerst constant een akelig soort spanning en de plotonthullingen zijn zorgvuldig gedoseerd. 

Scenarioschrijver Jack Ketchum schreef The Woman als soort van vervolg op Offspring (2009). Die film was echter nog redelijk low-budget, maar The Woman is al een iets hoger budget. Dit doet echter niets af aan de heerlijke horror-charme die deze film nog steeds bezit.

Rob