Wanneer de Chinese gastarbeider Wang spoorloos verdwijnt in Singapore, bijt rechercheur Lok gelijk vast in de zaak. Daarmee betreed hij een voor hem onbekend deel van de stad: een plek waar bouwvakkers in armoede leven, omgeven door rijen van hijskranen. Een wereld vol onzichtbare, rechteloze en onderbetaalde migranten die anoniem het nieuwe Singapore opbouwen.

A Land Imagined is een van perspectief wisselend verhaal waarbij we afwisselen tussen de gastarbeider en rechercheur, terwijl ondertussen de duistere kanten van Singapore als booming metropool geillustreerd worden. Hoewel de twee levens in deze sociaal-realistische neo(n)-noir ver uit elkaar liggen, hebben Lok en Wan ook iets gemeen: uitputtende slapeloosheid en heldere (dag)dromen over een ander bestaan.

Alles in de film is er dan ook op gericht om de grens tussen realiteit en fictie te laten vervagen. Droom en werkelijkheid, dag en nacht en de verhaallijnen van de twee hoofdpersonages lopen voortdurend door elkaar heen. Het surrealistische geluidsontwerp legt echt de essentie van slapeloosheid vast. De reden hiervoor zal ongetwijfeld te maken hebben met Yeo Siew Hua’s interesse in Zhuang Zi, een van de grondleggers van het taoïsme. Zijn filosofie zie je zeker terug in A Land Imagined, waarin dromen niet zozeer een duidelijke breuk met de werkelijkheid vormen, maar fungeren als een brug tussen twee vormen van bewustzijn.

-Hilde