Wie Heavy Times eind juni goed kon pruimen, ondanks dat ze ‘Jacker’ en ‘Let It Die’ niet eens speelden; wie ‘New Moon’ van The Men ook zo’n puike plaat vond; wie ook zo’n zin in de zomer krijgt als Wavves hard aanstaat; wie ook los gaat op Fidlar; wie Parquet Courts, The Babies en Bleached vorig jaar terecht zo hoog in de Poll vond eindigen; wie ook zo trots is op Traumahelikopter: komt allen vanavond langs voor Audacity!

Zomer in een spijkerjekkie, dat is Audacity. Garagepunk met een licht surfgevoel. Zou ik ook maken als ik in Fullerton, Californië zou wonen (en muzikaal was geweest). In dit genre zijn twee dingen vereist. Ten eerste: het moet gruizig doch pakkend, rammelend doch melodieus, rockend doch swingend klinken. Ten tweede: de songs moeten na één keer luisteren meezingbaar zijn. Bierfles in de lucht en luid meebalken met ‘Indian Chief’ bijvoorbeeld. Heerlijk nummer is dat! Naar mijn smaak de hit van ‘Mellow Cruisers’, die fijne plaat uit 2012 die Audacity’s doorbraak betekende, op dat al even fijne Burger Records, waarop al zoveel fijns verscheen.

Vorig jaar verscheen opvolger ‘Butter Knife’, dit keer op Suicide Squeeze. En ook hier weer een handvol instant garageklassiekers: ‘Hole In The Sky’ versnelt voortdurend, ‘Pick Slide’ roept vaag The Hives in herinnering, en single ‘Couldn’t Hold A Candle’ is een lekker powerpopliedje. Het enige nadeel is dat het voor Audacity (en wel meer bands in het genre) zo langzamerhand erg lastig is een eigen smoel te tonen. Veel variatie of verrassingen hoef je dus niet te verwachten. Wat je doorgaans wél bij dit soort bands krijgt, is een enorme lading positieve energie in een zwetende rockshow. Dat moet Audacity ook lukken. Helemaal als ze ‘Indian Chief’ spelen.

T-Ice