Beans & FatbackNL
Das Audio ComboGRN
Straight up garage rock 'n roll
Beans & Fatback is terug!
Dat lijkt een wat vreemde zin, omdat de rock ’n soul van de band de afgelopen jaren in meer dan vijftig (!) Amerikaanse tv- en Netflixseries, films en commercials is gebruikt.
Bovendien heb je bandleiders Onno Smit en Paul Willemsen hoogstwaarschijnlijk op ’n podium gezien met Michelle David & The True-tones, Lefties Soul Connection of de New Amsterdam Rhythm Band.
Toch is het echt alweer bijna tien jaar geleden dat hun laatste -heerlijke rauwe rock ’n roll-plaat Heroine Lovestruck uitkwam.
Nu zijn de Amsterdammers terug met Hold Fast en klinkt de band bij vlagen zelfs vuriger, broeieriger en vuiger dan ooit. “Ook geschikt voor een bankroof,” schreef Het Parool geestig. Al valt er tegenwoordig met al dat digitale bankieren weinig meer te halen – als het bankfiliaal inmiddels al niet is veranderd in een gezondheidscentrum of appartementenblok.
Maar goed, doe je ogen dicht en een film speelt zich voor je ogen af. Of kijk ter inspiratie even naar de clip van Black And Blue (zie hieronder).
Hold Fast is een hommage aan de rauwe post-punk scène van New York in de late jaren zeventig en beginjaren tachtig. Nietsontziend vastgelegd door fotograaf en taxichauffeur Joseph Rodriguez. Vanaf 1977 fotografeerde hij vanuit zijn taxi tien jaar lang het rauwe leven in The Big Apple.
Toen de stad, zoals bijna alle grote steden in de westerse wereld, nog niet ten prooi was gevallen aan het grote geld, vastgoedmagnaten en ander tuig in driedelig pak. Toen je nog kon leven van de lucht en een teug lauw bier uit een vergeten blikje, al was dat niet per se een pretje in de veelal verpauperde buurten.
Een van Rodriguez’ foto’s uit z’n boek Taxi – Journey Trough My Windows siert de hoes van Hold Fast.
De songwriters hebben de foto’s meesterlijk verklankt en katapulteren de luisteraar terug naar die vervlogen tijd. En tegelijkertijd is de plaat een vurig pleidooi en past het perfect in 2025. Hold Fast is volgens Smit een nautische term: Houd Vast. Aan je principes, aan je gut feeling en aan je dromen. Waar de gutmenschen zich aan vast proberen te klampen in deze donkere tijden. Hold Fast geeft ook moed en energie om terug te grommen en blaffen. Naar types met veel te grote bekken, ego’s en privileges, want dat is de taal die ze spreken.
Met schijnbare eenvoudige middelen bereikt Beans & Fatback een maximaal effect. Rudimentaire klasse van internationale allure. Weer bewijzen de songwriters hoe goed ze dit genre in de vingers hebben. Voor tv- of filmmakers zal deze plaat zich weer verleidelijk presenteren als een overvloedige snoepwinkel. “Hmmm, welke lekkere track zal ik ‘ns kiezen?”
De plaat heeft vanaf de stuwende opener Black and Blue een heerlijk geluid en sfeer. Als je je ogen sluit krijg je in gedachten door het veilige taxiraam een blik op de openstaande garages waar drugsdealers, junks en prostitués zich ophouden.
Tight Ripped Jeans is zo’n lied waarvan je denkt dat het al decennia bestaat en dat je al na het eerste refrein headbangend mee wil schreeuwen “Ohoho…ohoho…are you the one i’ve been waiting for!” Met heerlijk smerige riff.
Sweet Unknown is iets relaxter, doch broeierig.
Turn Around begint met een loodzware basdrum, waarna Smit met venijn zijn zinnen in de microfoon spuugt. Vuig in het kwadraat. Afgesloten met een holle, ietwat maniakale lach.
De band neemt even gas terug met het ongecompliceerde liefdesliedje You. “Just be you.”
Alsof de smeris de band op de hielen zit gaat die meteen daarna weer vol gas met Gotta Keep On. Met het moddervetste pedaal op standje tien. In iets meer dan twee minuten is het ook gezegd. Door naar de volgende (bank). Hold Fast, waarin ook binnen drie minuten de buit binnen is.
Daarna mogen we even bijkomen met One Kiss, waarin Smit de soul in zijn stem laat doorklinken. We zien hem al chillen in de schommelbank op de veranda met een cocktail en z’n lief. Want die bankrovers kunnen ook heus romantisch zijn. Dat je niet denkt dat bankrovers…
In het smartelijke Feelin’ in my bones ziet hij de bui hangen en vraagt hij z’n lief of het echt waar is. Door de achtergrondzangeressen worden we hier eerder terug geslingerd naar de ‘60’s, maar
Dan de draad maar weer oppakken met Loaded Gun.
Afsluiter What makes a man is zo filmisch dat er alleen nog maar een speelfilm bij gemaakt hoeft te worden. Kan prima bij een Spaghetti Western, zou ik zeggen. O nee, we leven niet meer in de ‘70’s. Het is wel even een schok om na deze trip van een half uur weer te ontwaken in 2025.
Gelukkig kun je de plaat nog een keer opzetten. En kunnen we de band zaterdag live zien en horen, in de zaal waar deze rauwe muziek wordt gevreten.
Ook mooi (en zeer passend) dat Das Audio Combo met Gronings vermetele orgelgeselaar André Dodde en drummer Arnold Veenkamp de zaal opwarmt met hun opzwepende rock, soul, gospel ’n roll | Igor