In ons midweeks super Aussie tweeluik is het op donderdag 12 juni de beurt aan CLAMM, de tweede topband uit de nieuwe Melbourne garage/punk scene deze week. CLAMM heeft al eens in VERA gestaan en wel in 2022 op het onvolprezen Gibby Fest met een zestal garage/punkbands, verspreid over de Grote Zaal en de Kelderbar. Ik ben van tevoren al overdonderd door ‘Beseech Me’ (2021), de debuutplaat van CLAMM, waarop het trio een geweldige zware en inventieve mix van punk, garage, noise en post-punk laat horen. Met een soort van heavy fuzzende bulldozer drive, waardoor de punkfactor overheerst. De muziek heeft op het eerste gezicht ook het simplisme van punk, maar zit vol verrassende wendigen, die je telkens weer meesleuren. Tot mijn verbazing, maar even later ook tot mijn genoegen, staat CLAMM aan het eind van het festival niet in de Grote Zaal, maar in de Kelderbar waar het trio me helemaal van mijn sokken blaast. Wat.Een.Fantastisch.Concert!
CLAMM bestaat uit Jack Summers (zang, gitaar), Miles Harding (drums) en Stella Rennex (bas, zang). Ten tijde van Gibby Fest is de bas nog in handen van Maisie Everett, maar die richt zich eind 2022 helemaal op haar eigen band, The Belair Lip Bombs. Ze wordt vervangen door Rennex, die ook te vinden is in bands als Parsnip, Thibault en The Toads. CLAMM wordt wel eens vergeleken met OSees of Fugazi en ook namen als CIVIC, Mini Skirt, C.O.F.F.I.N., Amyl & The Sniffers en zelfs A Place To Bury Strangers komen voorbij. Door de bulldozerende fuzzsound heeft het ook iets van een minder rechtlijnige, vroege Cosmic Psychos. En als ik het bij Groningen hou, hoor ik ook iets als een perfecte mix tussen Real Farmer en Frontsector. Maar al die namen doen geen recht aan het volstrekt eigen geluid van de band.
CLAMM ontstaat als zanger Jack Summers in 2019 een aantal nieuwe, meer heavy nummers bedenkt, die niet passen in het meer experimentele Dragoons, waarin hij dan nog speelt samen met jeugdvriend en drummer Miles. De band is opgericht nadat de twee op 16-jarige leeftijd de oudere broer van Miles hebben zien optreden met zijn psychedelische rockband Water Bear.
“Miles and our mate Rudi Saniga luckily held it down on bass and drums but Archie (of Floodlights) and I basically just started learning guitar through Dragoons. You can hear it too if you listen, some of it is shocking stuff but it is simultaneously the best thing ever. We just sort of said ‘Fuck it’ and played shows and learnt together.” (Gimmie Zine)
“Listening to Ty Segall, Thee Oh Sees, Goggs and heavier music when I was eighteen or nineteen, I remember thinking “I need a new outlet.” The energy of some of that music made me want to go write similar music. I needed to feel what those people were feeling when they performed their songs. I wanted to find my own version of that.” (Groovey Tunes)
Jack en Miles richten voor de nieuwe nummers CLAMM op, aanvankelijk als duo, maar met bassist Luke Scott is het trio compleet en wordt het geweldige debuut “Beseech Me” (2021) opgenomen. Tekstueel gaat de plaat over hoe je als jongeling je hoofd boven water houdt in een wereld vol corruptie, onderdrukking en materialisme. Met haar muziek probeert CLAMM daarom op te roepen tot verbinding en om zelf op een geweldloze en creatieve manier actief te worden.
“This is a brilliant debut, and whilst Clamm have showed a distinct and exclusive sound, the band have explored genre’s of pub punk, surf, noise, garage, noise and hardcore. Clamm know how to make a punk song interesting and captivating — 4 chord punk bands have been dead in the water for years now and Clamm know it, which is why this album is generously dosed in odd meters, walls of fuzz and a set of lyrics fit for 21st century issues.” (Still Listening magazine)
Maar Luke gaat studeren in Polen en er moet dan nog een support voor Bass Drum Of Death worden gedaan. Op het laatste moment wordt Maisie Everett erbij gehaald, die ze nog kennen van een gezamenlijk optreden met The Belair Lip Bombs en die weet de nummers er binnen een paar dagen in te krijgen. We zijn dan ondertussen aanbeland in de Covid-periode, maar CLAMM weet in de nieuwe bezetting toch de tweede plaat ‘Care’ (2022) op te nemen. ‘Care’ is opnieuw een briljante plaat, waarop CLAMM mogelijk iets donkerder klinkt en er hier en daar wat toetsen en sax in de muur van geluid worden verstopt.
Ondertussen weet CLAMM Europa te bereiken, waar onder andere Gibby Fest wordt aangedaan. Op een tweede Europese tour in 2023 zien we CLAMM helaas niet in VERA. Wel doet de band dan een aantal optredens met onder andere A Place To Bury Strangers. Met die combi staan er meteen twee van mijn favoriete bands samen op het podium. CLAMM speelt verder nog met bands als Civic, Wolf Alice, Amyl & the Sniffers, The Chats, The Murlocs, Ty Segall, Pavement en Preoccupations. Tijdens de Europese tour wordt ook een EP opgenomen, ‘Disembodiment’ (2024), in de Nederlandse DIY-studio Katzwijm, een voormalige tulpenkwekerij (hoe ‘Hollands’ wil je het hebben).
“The YES bar basement soon filled up as the trio took to the stage and entered into a thrashing rendition of ‘Change Enough’, the newest single from their 2024 EP Disembodiment. At the heart of ‘Change Enough’ is the importance of personal transformation, the song’s lyrics follow many recurring themes of CLAMM’s work: corruption, power, materialism and most intrinsically, being a young person trying to live morally. The Aussies hammered their way through the tune’s three-and-a-half-minute duration and set a blistering tone for the evening.” (RGM Press)
Zojuist is de derde plaat ‘Serious Acts’ (2025) uitgekomen, waarop weer meer variatie is te vinden en hier en daar electronica en blazers prominenter naar voren komen, zonder in te boeten op de compromisloze sound, hetgeen vooral te horen is op de openingstrack ‘And I Try’.
“This track was a bit of an experiment for us,” the band share. “We began by layering synthesised metallic loops and organically built the song from there. It introduces a slightly new sonic direction—tense yet spacious. Lyrically, it delves into themes of identity, transformation, and introspection, questioning how we perceive and present ourselves, and the extent of control we truly have over that process.” (Northern Transmissions)
“‘Serious Acts’ is out now. Our first full length in some years and the first full length to have Stella on it which feels nice. Love to Stella. This one feels the closest to home. We are grateful for your support and listening always and for our little community. We must stick together. Thank you @nao24db for your eternal clarity as always. Thank you @seffffffy for your vision, instinct and ear. Thank you Rich @meatmachinerecords for believing in us all the time. The team at @powerlineagency , @selectmusic and @uturntouring for making everything roll. Thanks Vinny and Charles for design work and being on the team. Enormous everlasting ones to @em_zie for going above and beyond. Thanks to too Ludo, Daan and Max. Hope u like it. Free Palestine.” (CLAMM)
Deze plaat en het optreden zullen moeiteloos hun weg vinden in mijn persoonlijk top-lijstjes van 2025. Een must-see, je gaat spijt hebben als je dit gaat missen!
Dikkie.
Support KLUTTER staat voor comfort vinden te midden van chaos. Deze vijfkoppige band uit Brugge serveert een energieke en eclectische liveset. Verwacht een opwindende mix van postpunk, new wave en hardcore punk. Met scherpe gitaren, dreunende baslijnen en drijvende ritmes sleurt Klutter het publiek onverbiddelijk mee in de waanzin.