Donald Duck Goes Nazi. Historic Cartoons: Shunned, Banned & Suppressed (various, 1940s -1960s)
Vanavond kun je bij de Zienema terecht voor een zeer bijzondere compilatie-show samengesteld door schrijver en filmcurator Jack Stevenson, vertoond op – jawel! – 16 mm. Stevenson verzamelt en vertoont de meest uiteenlopende films en fragmenten: cult, seedy, controversieel of met het risico verloren te gaan, en alles op 35 of 16mm. Vera Zienema vertoont zijn themaprogramma DONALD DUCK GOES NAZI: SHUNNED, BANNED & SUPPRESSED CARTOON CLASSICS; een voorbeeld van extreme animatie, gemaakt tussen 1940 en 1970.

De cartoons zijn uitstekend getekend en muzikaal ondersteund, maar hebben stuk voor stuk seksuele, racistische of politieke agenda’s. Een aantal werd dan ook terecht verdrongen en kunnen ook (of juist) nu als schokkend of kwetsend worden ervaren. Het is een absurde reis langs parodiën en (anti) propagandafilmpjes, waaronder een licht-sadistische Betty Boop, COAL BLACK AND DE SEBBEN DWARFS en DER FUEHRER’S FACE, waarin Donald Duck droomt dat hij werkt in een munitiefabriek van de Nazi’s. Deze laatste won in 1943 een Oscar voor Best Animated Short Film, maar is altijd wat weggemoffeld vanwege de sterke Amerikaans-propagandistische inhoud en het feit dat Donald ‘goes Nazi’. Met EDUCATION FOR DEATH maakte Walt Disney haar krachtigste en meest bittere cartoon. Net als DER FUEHRER’S FACE is het een aanval op Nazi-Duitsland maar EDUCATION FOR DEATH is een stuk meedogenlozer in de wijze waarop de effecten van het Nazisme worden uitgebeeld.

Ten slotte laat THE HAND, één van de laatste puppet-mation-films van Tsjechische grootmeester Jiri Trnka, de ziel-vernietigende effecten van facisme zien en hoe een systeem een individu kan vermorzelen. Na de pauze wordt een korte verrassingsfilm vertoond uit de collectie van Jack Stevenson, eveneens op 16mm.

Henriëtte