The Ex is reeds 34 jaar op pad en dat vieren ze met het The Ex Festival; vijf opeenvolgende avonden, in vijf verschillende steden, met de aftrap in VERA. En iedere avond veel verschillende, maar interessante namen, zoals je van ‘De grootste Nederlandse band in de internationale Underground’ gewend bent. Tsja, wat is groot, kun je denken. Het is een discutabele term. Maar kijk enkel eens naar de keren dat de band door curatoren voor All Tomorrow’s Parties is uitgenodigd en je krijgt een beeld; door Tortoise (2001), door Godspeed You! Black Emperor (2010), door Caribou (2011) en door ‘huisband’ Shellac (2002 + 2012). Ook de In The Fishtank-platen met Sonic Youth en Tortoise spreken boekdelen. Niet voor niets staat The Ex dit jaar op het alom bejubelde Primavera Sound.

Maar ook buiten de indierockende underground heeft de band door de jaren heen een geweldige reputatie opgebouwd, en in VERA hebben we steevast een tussenstand in het muzikale avontuur van The Ex mogen meemaken. Bijvoorbeeld The Ex als gepassioneerde pleitbezorgers van vele Afrikaanse muzikanten – de Lola da Musica van The Ex in Ethiopië is nog altijd één van de meest boeiende in die reeks, waarbij een belangrijke rol werd opgeëist door Han Bennink; de uiterst creatieve (free)jazzdrummer, in de breedste zin van het woord. Maar ook op de podia voegden de leden van The Ex de daad bij het woord. Bijvoorbeeld in 2003, toen ze met de Congolese klasbakken van Konono Nr.1 onder andere in VERA stonden (die avond The Ex als eerste, het verlate Konono Nr.1 als tweede). Daarnaast, die uitgebreide tour met EthioJazz-gigant Getatchew Mekuria (4e plaats VERA Poll 2012) staat ook nog vers in het geheugen. Ook dat maakt de band kleurrijk en interessant.

Tijdens het The Ex Festival komen de vele kanten en vele liefdes van The Ex samen. Zo is de jazz gecoverd met Han Bennink, één van de namen die op de poster staat. Een andere naam op de poster is Thurston Moore, de indieheld die het afgelopen jaar z’n draai nog een beetje moest vinden met Chelsea Light Moving, maar ‘solo’ ongetwijfeld zal vlammen zoals hij dat op zijn soloplaten kan – van gouden songs tot gierende noise en experiment. Met het Ethiopische vijftal Fendika is er aandacht voor het intrigerende wat de Hoorn van Afrika muzikaal te bieden heeft. Want Fendika brengt met traditionele instrumenten hypnotiserende deunen, die mede vanwege de twee dansers behoorlijk opzwepend en groovy zijn. De No-Wave wordt vertegenwoordigd door Chocolat Billy uit Bordeaux, een geweldige op The Ex-leest geschoeide, vooral instrumentale band, die het experiment verre van schuwt. Daarnaast praat dichter Bart FM Droog de avond aaneen en is DJ Paul S. in da house.

Als dat nog niet genoeg is, gaat The Ex ook nog spelen. En iedereen die afgelopen editie van EuroSonic de band zag rocken in de tot de nok gevulde O’Ceallaigh, weet dat het vuur van de band nog altijd ontzettend laaiend is. Want wat waren ze goed, die avond. Vol overgave, gaaf ronkend en stuwend als een startende motor speelden ze letterlijk tot bloedens toe. Het publiek was wild en ging compleet uit z’n dak, vooral bij afsluiter ‘Theme From Konono’. De heren kenners twitterden dat het optreden van The Ex één van de hoogtepunten van het weekend was. Geloof ze maar. Het was geweldig. Kortom: The Ex Festival, zorg dat je erbij bent.

Niek