"Und ganz allgemein gesprochen zeichnet 'After Thunder Sun' eben jene Atmosphäre aus, die  auch viele Singer-Songwriter-Alben der 1970er-Jahre prägt; dieser sonnengegerbte,  mittelschwer (Drogen-)vernebelte, in die Jahre gekommene, abgehangene und leicht überreife  Spät-Hippie/Outlaw-Cowboy-Vibe."

Ok, voor wie het Duits niet meister is zal deze quote uit een recente recensie van de derde Joost Dijkema-plaat  'After Thunder Sun' (2023) verloren gaan, maar ik vind "Spät-Hippie/Outlaw-Cowboy-Vibe" toch te leuk en te raak om zomaar te laten liggen.

Want om de nieuwste kersverse plaat van fingerpicking fenomeen Joost Dijkema gaat het hier. Na de platenpresentaties van 'Sacred Revelations' (2016) en 'Time Thief' (2019) wordt er op 13 januari met 'After Thunder Sun' opnieuw  een parel uit de virtuoze vingers van Joost gepresenteerd op het Vera-podium.

Er lijkt telkens iets van 3 jaar te zitten tussen de platen van Joost Dijkema. Na debuut 'Sacred Revelations', waarin hij zijn demonen bezweert (uitgebreid en open te lezen in het boek  'Rock City' van Vera-scribent Igor Wijnker) en het beschouwende 'Time Thief', waarin alles weer meer in perspectief wordt gezet, is het nu tijd voor de toekomst met  'After Thunder Sun' . Een toekomst die fysiek gestalte krijgt in de bouw van de eigen Hunker Bunker Studio in Haren, waar Joost de hele plaat in zijn eentje heeft ingespeeld en opgenomen (op   wat  achtergrondzang na dan).

En meer dan ooit gaat het alle kanten op binnen het eigen muzikale universum van Joost Dijkema, vol fingerpicking licks, americana, blues, westcoast, country en 70-ies folkrock. In 'Vic's Raga' wordt zelfs een Indiase raga niet geschuwd. En de rockende kant van Joost komt naar voren in het nummer 'Beautiful Ride', een zelfbenoemde 'dashboard slapper'. Dashboard slapper?

"Ik wilde altijd al een keer een dashboard slapper schrijven. Dat is een autonummer". Het is een hommage aan de eindeloze wegen in Amerika, plus de daarbij behorende nostalgie, die Joost nog kent van zijn USA trip vlak voor het uitbrengen van 'Time Thief'. "Het is eigenlijk een indirect statement naar die nieuwe auto's die van die felle lichten hebben. Die schijnen dan in je ogen en je ziet niks meer. Drie seconden lang zit ik dan met mijn eigen dicht op de snelweg. Dat kan gewoon niet."

Maar er is ook ruimte voor weemoed en verdriet in 'Buddy', een nummer opgedragen aan de overleden hond van zijn vriendin, met wie ook Joost een hele hechte band had.

"Het is met zoveel liefde geschreven. In the heat of the moment dat we voor hem gezorgd hebben, zijn laatste minuten. Het is ook gewoon een mooi, intens, oprecht nummer."

Meer electriche gitaar is er in de bluesy folkrocker 'Shards Of Love', over proberen rond te komen in je eentje, vechtend met het monster dat de muziekindustrie heet. Om uiteindelijk gevoelvol te eindigen met een ode aan de legendarische Engelse singer-songwriter en gitarist Michael Chapman in 'The Chap From Wrytree'.

Met een instrumentarium van zang, gitaren, banjo, pedal steel, drums, bas en percussie is Joost Dijkema op 'After Thunder Sun' meer dan ooit een totale eenmansband met bijbehorend bandgeluid. Maar hoe virtuoos ook, in zijn eentje zijn alle instrumenten niet tegelijk te bespelen. Vandaar dat Joost Dijkema tijdens deze plaatpresentatie wordt bijgestaan door de Friday the 13th Band, waarin we Thijs Vrolijk (gitaar) en Joshua ten Doornkaat (bas, zang) van folkduo Way Up North terugvinden en tevens de bij ons in Vera niet onbekende drummer Reinee Huizinga. Ooit speelde hij in de geniale freakcore band  Uhgah? Wugah! en het afgelopen jaar is hij te zien geweest in uiteenlopende heavy bands als Swerve, Moan en Evilcentric. In de Friday The 13th Band zullen zijn drumpartijen iets meer ingehouden, maar niet minder stuwend zijn. Dit wordt een mooie muzikale reis! Mis die trein niet.

Dikkie.

Support: Waswas
Waswas is de alias van Alessandro Denti en houdt zich vooral bezig met gitaarwerk. Hij is woonachtig in Utrecht, maar komt van oorsprong uit Italië. In zijn tienerjaren is hij begonnen met muziek maken en sindsdien is hij bezig met produceren van primitivisme, folk, blues, improv en soundscapes. Hij heeft meerdere albums uitgebracht voor Ramble records (AUS), Scissor Tail Records (USA) en Improshit records (ITA).