We krijgen weer een oude bekende over de vloer: Jozef van Wissem. Niet alleen bekend voor ons Groningers, ook in andere delen van de wereld kent men Van Wissem. Hij is op pad vanwege zijn in 2018 verschenen LP 'We Adore You, You Have No Name'. Wederom een fascinerende plaat, waarin sfeer, timing en het geluid van de luit opnieuw een verbluffende werking op elkaar hebben.

Hoe zat het ook alweer? Limburger Jozef van Wissem heeft een tijd in Groningen gewoond. Toen Groningen meer ruige en ruwe kanten kende dan nu; de moeilijke jaren '80. De tijd van de krakers en de punk. Ook Van Wissem zat in die scene, onder andere als uitbater van punk- en kraakkroeg De Klok, in de Uurwerkersgang. Maar toen de confrontaties tussen de krakers met the pigsthe fuzzthe copsthe heat heftiger werden – met als hoogte- slash dieptepunt de beruchte rellen rondom het gekraakte Wolters-Noordhoff gebouw – verliet Jozef van Wissem Groningen voor New York.

In New York studeerde Van Wissem luit bij (de in 2014 overleden) Patrick O'Brien. Van deze studie zijn we al sinds 2000 getuige, want vanaf dat moment verschijnt er bijna ieder jaar een plaat van Jozef van Wissem. In New York leerde Van Wissem Jim Jarmusch kennen, de regisseur van cultfilms als 'Stranger than Paradise', 'Down by Law', 'Coffee and Cigarettes', 'Broken Flowers', 'Paterson'. Onlangs verscheen 'An Attempt to Draw Aside the Veil', de derde plaat die Van Wissem samen met Jim Jarmusch maakte. De laatste twee samenwerkingsplaten verschenen bij het altijd spannende Sacred Bones, het label voor de scherpe kant van het platenland - het label van Blanck Mass, Föllakzoid, Marissa Nadler, The Men en vele anderen. Voor de Jarmusch-film Only Lover Left Alive maakte Van WIssem de soundtrack, waar hij op het filmfestival van Cannes de prijs voor de beste soundtrack won.

'We Adore You, You Have No Name' heeft een typisch Van Wissem-signatuur; repetitieve fingerpicking, veel sfeer, het barokke geluid en zo nu en dan wat flarden teksten. Het is de magie van Drones, het intrigerende van Ambient, waarvan je op de één of andere manier geen genoeg krijgt. De Van Wissem-Jarmusch-plaat 'An Attempt to Draw Aside the Veil' schuurt veel meer, soms tegen het ongemakkelijke aan. Het is heftiger dan voorganger ‘The Mysterie of Heaven’ (2012), maar minstens zo spannend. Het is het geluid dat centraal staat, bij alles wat Van Wissem doet.

In VERA komt de ex-Groninger Jozef van Wissem alleen, wat uiteraard geen probleem is. Vooral wie muisstil kan luisteren naar wat de luit te vertellen heeft en wie zich kan onderdompelen in mooie soundscapes. gaat een bijzondere avond beleven.

niek