In januari van dit jaar loop ik tijdens Eurosonic nietsvermoedend het Poeleplein op, als ik daar een aantal muzikanten in dikke jassen, sjaals en vingerloze wanten zie. Met een arsenaal aan akoestische instrumenten lijken ze met hun rootsklanken zo uit de Amerikaanse Great Depression in de crisisjaren dertig van de vorige eeuw te komen. Als een stel werkloze arbeiders, die aan de straatkant met hun muziek troost in het leven proberen te vinden, terwijl hun adem in wolkjes bevriest.

In werkelijkheid is het leven van Maison du Malheur niet zo triest. Vol levenslust zet de band sinds enkele jaren zalen en festivals in het land en daarbuiten op zijn kop. Het begint in 2011 met een succesvol optreden op Into The Great Wide Open, waar het publiek plat gaat voor de energieke, dansbare en authentiek aandoende mix van rhythm & blues, honky tonk, jazz, hoempa, mariachi, klezmer en Balkan, geïnspireerd door onder meer Fats Waller, Professor Longhair en Howlin' Wolf. De band is dan begonnen vanuit songschrijver J.P. Mesker, ooit zanger in de Amsterdamse garageband The Skidmarks, en enkele leden van roots blues rock'n'roll band T-99. Er is een flinke Groningse connectie met de blazerssectie van wijlen ska-band Jammah Tammah, terwijl een ex-T-99-er ooit te vinden was in Groninger rock'n'roll bands als The Gravediggers en The Drugs. Met zo'n achtergrond heb je een live-gezelschap, dat van elk optreden een waar feest weet te maken. Het is dan ook niet gek, dat Maison du Malheur al op alle grote festivals te zien is geweest, van Noorderzon en Noorderslag tot Lowlands en North Sea Jazz. Van het resultaat valt ook thuis te genieten op de platen 'Waiting For Trouble To Come' (2012) en 'Wicked Transmission' (2013). Ach, en die reclame voor dat waterige biertje vergeven we ze dan maar.

Dikkie.

In het voorprogramma van Maison du Malheur staat een bekende van Vera, namelijk de Groningse band Boogie Chillers. Het trio bestaat uit Fiona Jane, Koos Borg en Taede Jagersma en maken naar eigen zeggen zoete, sexy en ranzige Rock-'n-roll Garagepop.