25 JAAR
Sunday 25 SeptemberMeindert Talma
Speelt Werkman (2015) en Jannes van der Wal (2016)
Met gastmuzikant: Esther de Jong
In januari 2022 is het 25 jaar geleden dat Meindert Talma zijn debuutalbum 'Hondert Punten' presenteerde in Vera. Meindert beschouwt dit moment als de start van zijn muzikale carrière. Daarom vieren we het 25-jarig jubileum op een grootse manier: als een tour de force waarin Meindert in zijn vertrouwde thuispodium Vera 9 shows, verdeeld over 2022, al zijn albums integraal gaat spelen, zoveel mogelijk in originele bezetting. Daarnaast verzorgen negen Noord Nederlandse acts een voorprogramma. Zij spelen naast eigen werk een cover van Meindert, die in samenwerking met de Popfabryk in januari 2022 wordt uitgebracht als de LP 'De tijd is een schoft'.
Tijdschema:
14:30 - 14:50: Esther de Jong
14:50 - 15:00: Pauze
15:00 - 16:00: Werkman (2015; Excelsior Recordings) wordt door Meindert uitgevoerd met het Melisma Saxophone Quartet: Sopraansaxofoon: David Cristóbal Litago, Altsaxofoon: Marijke Schröer, Tenorsaxofoon: Henriette Jensen, Baritonsaxofoon: Jonas Tschanz. Werkman is een liederencyclus over de legendarische kunstenaar Hendrik Nicolaas Werkman.
16:00 - 16:15: Pauze
16:15 - 17:15: Jannes van der Wal (2016; Excelsior Recordings) wordt door Meindert uitgevoerd met Janpier Brands, Janke Brands, Herman Grimme en Johan Kooi.
Gijsbert Kamer in De Volkskrant over Werkman: 'Het saxofoonkwartet geeft Talma's liedjes precies de juiste melancholieke sfeer. Vooral in de laatste twee liedjes, Mijn hart is zwart' en Verklaarder van het onverklaarbare, vallen tekst en muziek prachtig samen.'
Gijsbert Kamer in De Volkskrant over Jannes van der Wal: “De ballade van Jannes van der Wal is een hoogtepunt in zijn oeuvre. Tweeëntwintig minuten duurt het nummer, met een tekst van 1176 woorden. Talma’s lied is een klassieke ballade zoals die al eeuwen door folkzangers wordt gebezigd. (…) Tweeëntwintig minuten is lang, maar de mooi gearrangeerde muziek en de geestige en toch empatische tekst maken dat je blijft luisteren. (…) Zijn ballade dwingt bewondering af door haar uitzonderlijke zeggingskracht.’