Give Up Tomorrow (Marty Syjuco & Michael Collins, 2011)
In 1997 verdwijnen twee jonge Filipijnse vrouwen op weg naar huis na hun werk. Wanneer een lijk wordt gevonden, worden zeven jongemannen uit de omgeving opgepakt. Een negentienjarige wordt voor de verkrachting en moord van de twee zussen ter dood veroordeeld, ook al heeft het er alle schijn van dat hij ten tijde van de verdwijning op een ander eiland was, honderden kilometers verderop. Helaas heeft hij zijn reputatie tegen, en de sensatiebeluste pers heeft hem binnen de kortste keren bij voorbaat veroordeeld, in een rechtszaak die de grootste van het decennium heet te zijn.

De door Marty Syjuco geproduceerde en door Michael Collins geregisseerde documentaire toont hartverscheurend aan hoe twee moeders – van de slachtoffers en van de vermeende dader – het tegengestelde nastreven. Terwijl de slachtoffers deel uitmaken van de Chinees-Filipijnse gemeenschap, zoals in zoveel landen in de regio omvangrijk, maar in de Filipijnen grotendeels tot de onderklasse veroordeeld, behoort de jongeman, Paco Larrañaga, met een verleden van kleine misgrijpen, tot een politieke mestizo clan met veel invloed, maar daarom ook veel vijanden. Op de Filipijnen zijn bovendien boven- en onderwereld nauw verweven, waarbij drugs en corruptie partijen bijeenbrengen, en de documentaire biedt een boeiende inkijk in hoe de samenleving zoal reilt & zeilt. Op velerlei vlak niet veel anders dan elders, helaas. Het is echter wel voer voor sociologen  en historici of landen met een Spaanse koloniale band vaker een pers hebben die zich graag in bloederige gruwel wentelt.

Rechterlijke dwalingen, waarbij iemand meer dan tien jaar onterecht gevangen zit en ter dood is veroordeeld, dienen natuurlijk rechtgetrokken te kunnen worden. Zulke zaken zijn het sterkste argument tegen de doodstraf – de helaas al te reële kans dat een onschuldige wordt vermoord. Maar hier blijkt de rechterlijke macht, en wie of wat daarachter ook schuil gaat, alleen uit te zijn op een veroordeling. Deze documentaire toont dit niet alleen overtuigend aan, maar vertelt het ijzingwekkende verhaal zo volledig mogelijk, daarbij aspecten van de Filipijnen belichtend die alleen maar nog meer fascinatie weten op te roepen voor dit rijkgeschakeerde land, met zijn boeiende, maar helaas ook al te vaak bloederige geschiedenis.

david

 

VARA Publieksprijs - Movies that Matter 2012
Special Jury Prize - Tribeca Film Festival 2011Best New Director - Tribeca Film Festival 2011
Audience Award - Sheffield Doc/Fest 2011