Movies that Matter: The Repentant (El Taaib) (Merzak Allouache, 2012)
Als in een spannende thriller wordt het verhaal van Rashid (Nabil Asli), een deserterende jihadist, in beelden omgezet. Jachtig en nerveus zien we hem door de woestijn zijn spoor trekken naar de stad, waar hij als gevolg van de afgekondigde amnestie een nieuw bestaan als barman wil gaan opbouwen. Zijn terugkomst roept niet alleen vreugde op, ook oude wonden worden opengescheurd, het leed uit het verleden, de onverwerkte herinneringen.

Regisseur Allouache(1944) laat met El Taaib, The Repentant, zijn licht schijnen over het beladen en nog altijd niet verwerkte verleden van Algerije, waar, op een scheidslijn die het midden houdt tussen vergiffenis en wraak,  men nog immer worstelt met de nalatenschap van een burgeroorlog die plaats vond gedurende de jaren ’90. Allouache onthult aan Variety Arabia: “I felt compelled to make this film, because the young generation, even the young actors I employed do not know much about the past. It’s being hidden and I believe to move forward we must talk about the past and come to terms with it.”

Allouache werd geboren in Algiers en groeide op in een door Frankrijk gekoloniseerd Algerije dat streed voor onafhankelijkheid (1962) en regisseerde onder andere Lumiere et compagnie (1995), Salut Cousin (1996) en Chouchou (2003).

El Taaib won op het ‘shadow’ festival van Cannes, de Quinzaine, de prijs voor beste Europese film. Dankzij deze prijs kan Allouache nu rekenen op financiële steun om zijn krachtig psychologisch drama over moslimfundamentalisme van Europese distributie te voorzien.

Steven.