Jonge muzikanten hoeven niet altijd mee te gaan in de hype van de dag. Er zitten ook liefhebbers tussen, die vol interesse terug duiken in de tijd om schatten uit het verleden opnieuw op te graven en af te stoffen voor eigen gebruik. In Nederland kennen we zo in DeWolff een stel jonge honden, die op die manier de 70-ies psychedelische bluesrock nieuw leven inblazen voor een jonge generatie fans, die op hun beurt wel weer vatbaar zijn voor de hype  van de dag. In de USA heb je dan Radio Moscow, die de stomende klanken van bands als Led Zeppelin, Hawkwind, Jimmy Hendrix Experience, The Cream, Jefferson Airplane, Hawkwind  en Blue Cheer doet herleven op de internationale rockpodia.

Natuurlijk staat het allemaal niet op zich. De aandacht voor de muziek uit eind jaren 60 en begin jaren 70 is nog steeds onevenredig groot en vormt een niet aflatende inspiratiebron voor meer recente bands. The White Stripes en Wolfmother zijn dan voor de hand liggende voorbeelden en als je het meer op blues (met een flinke soul-tic) betrekt, kun je denken aan de hedendaagse hits van The Black Keys. Dan Auerbach van The Black Keys heeft ook wel wat met de meer psychedelische uitvoering van de blues, zoals hij al eens onder zijn eigen naam in Vera heeft laten zien. Dan is het niet vreemd om te horen, dat hij in 2007 de titelloze debuutplaat van Radio Moscow onder zijn hoede neemt als producer en zelfs meeschrijft aan een aantal songs. Radio Moscow staat namelijk garant voor een authentieke 70-ies rock sound en Auerbach doet graag oude tijden herleven, zoals blijkt uit zijn laatste samenwerking met Dr John.

Radio Moscow wordt in 2003 opgericht door de 17-jarige multi-instrumentalist Parker Griggs. Hij is dan nog maar in zijn eentje en maakt aanvankelijk onder de naam Garbage Composal een aantal demo-opnames, waarna later samen met bassiste  Serana Andersen de naam Radio Moscow ontstaat. Pas in het begin van dit jaar zijn deze opnames onder de titel  '3 & 3 Quarters' uitgebracht. Op deze plaat maakt Griggs nog meer simpele garagetrash als in de Pebbles, Nuggets en Killed By Death-compilaties van rauwe bands uit de jaren 60. Later reist hij historisch gezien een paar jaartjes verder en in een trio met steeds wisselende drummers en bassisten leeft hij zich dan helemaal uit in groovende, dampende, zwetende  psychedelische bluesrock vol hartstochtelijk jankende solo's.

Eigenlijk valt er dan muzikaal niet zoveel meer te vertellen, behalve dat Radio Moscow het oude genre tamelijk virtuoos doet herleven en dat in 2009 na de tweede release 'Brain Cycles' de term stoner rock wel eens wil opduiken. In 2011 is er dan 'The Great Escape Of Leslie Magnafuzz', een titel die naadloos aansluit bij de losse, jagende fuzzy riffs en solo's, die op de plaat te vinden zijn. Daarvoor heeft de band in 2010 het Vera-publiek al eens alle variaties van de rock-toonladders laten zien. Op de huidige tour wordt het gitaargeweld ondersteund door bassist Billy Ellsworth en drummer Lonnie Blanton. Dus opschieten mensen, snel aan boord van de tijdmachine voor een trippende terugreis!

- Dikkie