Wat een ongelofelijk ingewikkeld verhaal krijgt de Snatch-kijker voorgeschoteld – een misdaadepos met zoveel kronkelwegen in het verhaal dat zelfs een korte introductie haast onmogelijk is. Laten we het houden op meerdere bendes, wereldsteden, diamanten, bokwedstrijden en gokken, en dit alles overgoten met een keur aan wonderlijke accenten, gebracht door acteurs op de toppen van hun kunnen, zoals Benicio del Toro in een kleine rol als diamantendief Franky Four Fingers, maar ook onder andere Jason Statham, Dennis Farina en Goldie.

Wie wat vaker de laatste tijd in VERA komt is het wellicht niet ontgaan dat Sigo, een zeer geliefde medewerker, binnenkort de club gaat verlaten. Als Zienemabijdrage aan stilstaan bij dit feit vertonen wij op zijn verzoek Snatch, waarmee hij eerste Veraan is die niet bij Zienema zit die de eer te beurt valt een afscheidsfilm te programmeren.

Er zijn tal van redenen om (weer eens) Snatch te kijken, maar wat de meeste mensen het meest lijkt bij te blijven is Brad Pitt die Mickey ‘One Punch’ O’Neill speelt, een boksende Britse equivalent van een kamper (ofwel een ‘Irish Traveller’), die een mooi staaltje weggeeft van iets dat op hun taal Shelta moet lijken (door blasé Britse critici afgedaan als een van de slechtste Ierse accenten ooit). Ondanks alle filmkritisch dedain blijft het natuurlijk een heerlijke film die terecht een groot publiek trok en de faam van regisseur Guy Ritchie verder bestendigde. Hij had twee jaar eerder de filmwereld versteld doen staan met Lock, Stock and Two Smoking Barrels, een film die niet alleen zijn geniale titel behoorlijk eer aandeed, maar ook de lat voor onverstaanbare dialogen alvast hoog legde, met tal van Londense onderwereldtypes en een aantal acteurs die hun doorbraak beleefden, waaronder ex-voetballer Vinnie Jones, die ook in Snatch een belangrijke rol speelt. Tevens was de film de eerste samenwerking met producent Matthew Vaughn, die later als regisseur de wereld enorm verblijdde met Kick-Ass en de Kingsman films. Snatch heeft overigens net als zijn voorganger een fantastische soundtrack; de laatstgenoemde leidde ertoe dat Ritchie zijn aanstaande vrouw Madonna ontmoette, toen zij deze op haar label uitbracht. Kortom, behalve een geweldige film ook volop geweldig muziek, want daar heeft VERA natuurlijk allebei patent op.