Ten tijde van lockdown zijn er een aantal films online uitgebracht die eigenlijk een première op het grote scherm hadden verdiend. Sound of Metal is zonder enige twijfel zo’n titel. Maar je zou je vergissen als je nu vooral denkt dat dit vanwege de cinematografie is. Dat geluid minstens zo belangrijk is als beeld wordt namelijk zeker bevestigd door het ijzersterke geluidsontwerp in de film. Geluid is namelijk álles voor protagonist Ruben (Riz Ahmed). De drummer staat op met gemoedelijke jazz, maar gaat over op snoeiharde drumsets iedere avond tijdens optredens met zijn vriendin en bandgenote Lou. Maar wanneer hij plotsklaps zijn gehoor verliest, verandert zijn relatie tot geluid compleet.

Of er nou echt metal wordt gespeeld in Sound of Metal is echter betwistbaar; ik zou het zelf eerder beschrijven als (steengoede) noiserock. Maar van belang is dit eigenlijk niet – Sound of Metal is veel meer dan alleen muziek. Het is een auditieve trip waarbij de scheidslijn tussen sounddesign en muziek steeds vervaagt. In een interview zegt Sound of Metal’s muziekproducer (Abraham Marder) het volgende: “as the film is an (unspoken) three-act structure of sound, it has long been my desire to create an album that could act as a both visceral and bittersweet reimagining of Ruben’s sonic journey. Blurring the lines between sound design and music, I worked with the Oscar-winning sound team and sound designer/composer Nicolas Becker as well as legendary deaf percussionist, Evelyn Glennie. The newly composed score was designed to be felt in your body as much as heard with your ears”. En zo heeft de film dus (zeer terecht) een Oscar binnengesleept voor de categorie geluid.

Hilde