Er zijn wel een aantal bands geweest, die een retro rockstijl uiterst succesvol een eigentijdse benadering hebben gegeven. The Cult, The Black Crowes, The Black keys, The Darkness, The White Stripes, allen zijn of waren hitkanonnen met ouderwetse rockwapens. Of The Damn Truth uit Montréal, Canada zich bij dat rijtje zal voegen valt vooralsnog niet te zeggen, maar de manier waarop de band ouderwetse psychedelische bluesrock weet te koppelen aan een hedendaags indierock geluid en dat vervolgens weer giet in ronkende melodieuze songs trekt al een breed publiek van zowel oude als jonge rockers. Het belangrijkste wapen van de band hierbij is de geweldige Robert Plant-meets-Janis Joplin strot van zangeres Lee-La Baum.

De oorsprong van The Damn Truth bevindt zich zo'n 10 jaar geleden op een naakt hippiefeestje als Baum enkel getooid in lange dreads - want net terug van een jaar backpacken in India - een Crosby, Stills, Nash & Young nummer zingt en een gitarist met haar mee begint te spelen. Vervolgens houden ze dat in eerste instantie uren en later nog vele jaren vol, want de gitarist, Tom Shemer, wordt haar partner in de muziek en in de liefde. Samen beginnen ze The Damn Truth. Ze storten zich op hun voorliefde voor psychedelische blues, folk en hardrock uit de tijd van Janis Joplin, The Doors, Led Zeppelin, Jimi Hendrix en Jefferson Airplane. Ze weten bassist David Massé en drummer Dave Traina mee te krijgen in het avontuur en touren samen met hen en het zoontje, dat intussen is geboren, door Canada.

Dat dat avontuur niet altijd even kindvriendelijk en soms zelfs hachelijk is, ontdekt de band als de tourbus door een benzinelek in brand vliegt en iedereen halsoverkop - maar ongedeerd - de bus moet verlaten. En dat aan het begin van de eerste nationale Canadese tour, midden in de nacht en midden in de winter. Gelukkig zijn er in de verlaten streek een paar toevallige voorbijgangers die de band helpen en de aanhanger ontkoppelen, waarin het grootste gedeelte van de backline  staat. Toch gaan een heleboel persoonlijke spullen zoals kleding, computers en acoustische gitaren verloren. En is er geen vervoer meer. Door een snelle crowdfunding actie kan The Damn Truth echter een hoop spullen terugkopen, een nieuwe bus huren en alsnog de tour afmaken.  Het vertrouwen in de mensheid krijgt tevens een aardige boost door alle hulp. En het toont de inmiddels trouwe aanhag van The Damn Truth in Canada.

Die aanhang wordt vergroot door de opzwepende live-shows, waarbij het podium wordt gedeeld met onder andere The Cult, Dee Snyder (de leden van The Damn Truth zijn grote Twisted Sister fans), Rival Sons, Monster Truck en Airbourne. Ondertussen wordt er in eigen beheer een debuut EP uitgebracht en in 2012 de debuutplaat 'Dear In The Headlights'. De classic rocksound wordt op de plaat vermengd met hedendaagse fuzzende garage en indierock invloeden. Naast Hendrix noemt Baum bijvoorbeeld Jack White als groot voorbeeld en zijn stadgenoten Arcade Fire tevens een invloed op het bandgeluid. En ook de liefde voor Twisted Sister kun je je voorstellen als je naar de muziek van The Damn Truth luistert.

Met nieuwe bassist PY Letellier wordt in 2016 'Devilish Folk' uitgebracht op de Canada divisie van het grote Warner. De nummers zijn meer gelaagd dan op de rauwere voorganger uit 2012 en het geluid is tevens iets breder en toegankelijker. De plaat is dan ook opgenomen met producer Tchad Blake, die onder andere heeft gewerkt met Pearl Jam, The Black Keys en Arctic Monkeys en wordt gemastered door John Davis, eerder verantwoordelijk voor Led Zeppelin reissues en werk van U2, Lana del Ray, Stone Roses en Florence & The Machine. Nog meer refereert het geluid The Damn Truth aan meer hedendaagse artiesten als de al genoemde Arctic Monkeys, Arcade Fire en Jack White en tevens aan iets als Alabama Shakes.

Of The Damn Truth zich hierdoor in de toekomst in stadions zal presenteren en zich kan laven aan grootheidswaanzin, zoals sommige rockhelden uit het verleden, moet de toekomst nog uitwijzen. Voorlopig staat de band met beide voeten op de grond in Vera.

Dikkie.