“I saw THOMAS DER HOCHSPRINGER at IFFR and I absolutely loved it. The embodied symbiosis, queer subtleties, smothering atmosphere... Just wow”, mailde ik naar regisseur Leri Matehha. Toen bleek dat ze naar Groningen wilde komen, speciaal voor een Q&A, werd mijn enthousiasme voor haar debuutfilm naar een nog hoger level getrokken. Dit belooft een bijzondere avond te worden, dus zet ‘m in je agenda.

Thomas, een jonge hoogspringer, leidt een geïsoleerd leven in een sportinternaat. Door de militante opvoeding van zijn moeder volgt Thomas een compromisloos trainings- en voedingsschema, gekenmerkt door emotieloze discipline en verdraaide sociale regels. Het enige contact met de buitenwereld is de kunstmatige wereld van de sport. Wanneer de moeder van Thomas hem aan een nieuwe trainer koppelt, wordt het regime van moederlijke controle op de proef gesteld…

Bij IFFR 2021 werd al opgemerkt dat de bevreemdende filmstijl en eigenzinnige stilering van Thomas der Hochspringer iets tragikomisch heeft – vergelijkbaar met recent werk van Roy Andersson, maar dan met een pijnlijkere ondertoon. Je zou de film ook kunnen beschrijven als een mengelmoes tussen Lanthimos’ Dogtooth (absurdistische zwarte humor) en Refn’s The Neon Demon (obsessief perfectionistisch). Toch doet deze beschrijving amper eer aan het feit dat Thomas der Hochspringer voornamelijk uniek in is in zijn eigen soort en je daarom volledig meesleurt in een ongekende eigenaardige wereld.

Hilde