Dit concert is i.v.m. de nieuwe coronamaatregelen verplaatst naar 15:30 's middags. Het concert is uitverkocht met 50 stoelen, op 1,5 meter. Kaartkopers hebben bericht gehad.
EN: This concert is rescheduled to 3:30 PM. The show is sold-out.
Vragen/questions? [email protected]

NB. Entree met coronatoegangsbewijs. Mondkapje binnen verplicht bij verplaatsingen.

---

De wereld van sociale media zorgt voor steeds meer desinformatie, haatzaaierij en andere bagger, maar soms komt er ineens iets moois bovendrijven uit een verre uithoek van de planeet. Je kunt tegenwoordig ineens viral gaan omdat beroemde mensen je gaan liken of delen, terwijl je niet eens ergens talent voor hoeft te hebben. Dat laatste gold trouwens niet voor Voice Of Baceprot, maar dat eerste wel degelijk. Een YouTube-video met een Rage Against The Machine-cover van deze wel degelijk getalenteerde Indonesische band werd geretweet door RATM-gitarist Tom Morello hemzelve. En dan kunnen dingen ineens een heel stuk sneller gaan dan in het pre-internettijdperk.

De buzz ontstond echter niet alleen daardoor. Het kwam vooral doordat het hier drie islamitische tienermeisjes met hoofddoek betrof. Marsya (zang, gitaar), Sitti (drums) en Widi (bas) uit Banjarwangi op West-Java waren 15, 16 jaar oud en speelden nog zeker niet vlekkeloos toen ze dit overkwam. Maar ze vielen op, door de combinatie van islam, vrouw en metal. Ik dacht eerst dat het een beetje een gimmick was, maar het trio verzet zich openlijk tegen seksisme, geweld tegen vrouwen en religieuze intolerantie. Ze verspreiden een tolerante boodschap van millennials: je kunt best een goede moslima zijn als je ondertussen in een metalband zit. En ze willen bovenal het recht om te rocken!

Daarom ook die bandnaam: baceprot is Soendanees voor noisy. En dat zijn ze! Op hun eerste plaat ‘The Other Side Of Metalism’ staan nog alleen covers van bands als Slipknot, RATM en One Minute Silence, maar inmiddels hebben ze al een heel aantal eigen nummers uit, met ‘School Revolution’ als eerste single. Marsya schudt de riffs achteloos uit haar mouw, Sitti zorgt voor een strakke solide groove en Widi steelt ieders hart door haar slapping bass-techniek, duidelijk geïnspireerd door Flea (Red Hot Chili Peppers) en Tim Commerford (RATM), maar volgens mij ook door wijlen Cliff Burton, als je hun cover van Metallica’s ‘Master Of Puppets’ op YouTube zo ziet.

Indonesië telt de meeste moslims op aarde en het zal je niet verbazen dat Voice Of Baceprot niet alleen lof, maar ook erg veel kritiek ontvangt. Conservatief-religieuze baardmannen (het zijn vrijwel altijd mannen...) nemen in steeds meer landen de overhand – ook al geholpen door sociale media. Ook in Indonesië worden steeds meer vrijheden ingeperkt. In hun nieuwste nummer ‘God, Allow Me (Please) To Play Music’ slaat ‘VOB’ terug, met een ondubbelzinnige boodschap voor diegenen die vrouwen nog als tweederangs wezens en godsdienst nog als een onwrikbare middeleeuwse traditie beschouwen.

Voice Of Baceprot heeft dus veel lef, en alleen daarom al moeten ze gesteund worden. Bands als RHCP en Living Colour deden dat al; Slash nodigde het drietal backstage bij een Guns N’ Roses-show in Jakarta uit; er verschenen artikelen in The Guardian, NME en –de heilige graal–  Metal Hammer; en komend jaar spelen ze op Wacken in Duitsland. VERA kan dan natuurlijk niet achterblijven, en jullie ook niet! Verwacht harde activistische songs met hier en daar een cover, gespeeld door drie dappere vrouwen die de échte wereld een beetje beter willen maken.

T-Ice