Zienema Klassiek: Blue Velvet  (David Lynch, 1986)
Dit jaar brengt Zienema regelmatig klassiekers op het grote scherm. In februari is de eer aan wat vaak word bestempeld  als één van de allerbeste mystery-films: David Lynch’s Blue Velvet. Aanvankelijk niet overal even goed ontvangen, kreeg Blue Velvet na verloop van tijd cultstatus en is tegenwoordig één van Lynch’s meestgewaardeerde films, naast Eraserhead (1977) en Mulholland Drive (2001).

Student Jeffrey Beaumont (Kyle MacLachlan) vindt tijdens een bezoek aan zijn geboorteplaats een oor. Zomaar, een menselijk oor, in het hoge gras naast een typisch Amerikaans white picket fence. Hij besluit de zaak te onderzoeken, samen met Sandy Williams (Laura Dern), een keurige scholiere en dochter van een politierechercheur. Maar hoe meer Jeffrey ontdekt, hoe dieper hij verstrikt raakt in de morsige onderwereld van het schijnbaar zo perfecte Amerikaanse dorpje. Doordat hij de sensuele nachtclubzangeres Dorothy (Isabella Rossellini) bespioneert, komt hij op het spoort van de psychopatische Frank Booth, uitmuntend gespeeld door Dennis Hopper. De vraag is of Jeffrey nog de weg terugvindt uit deze wrede, gewelddadige wereld van drugs en kidnapping.

Het script van Blue Velvet waarde al jaren rond in Hollywood, maar geen studio durfde het aan vanwege de seksuele en gewelddadige scènes. Uiteindelijk pakte de onafhankelijke studio van filmproducent Dino De Laurentiis (o.a. Army of Darkness, Hannibal) het project op en zette zijn samenwerking met Lynch voort na Dune (1984). De onverwachte casting zorgde voor een opleving van Hopper’s carrière en gaf Isabella Rossellini de kans om zich ook buiten haar modellenwerk te ontwikkelen. Laura Dern speelde later in Lynch’s Wild At Heart (1990) en in wat wel gezien wordt als zijn magnum opus: Inland Empire (2006).

Blue Velvet: duister, unheimisch, surrealistisch en bij vlagen droomachtig. Veel aspecten werden zeer kenmerkend voor films van Lynch: zonderlinge figuren, een gepolariseerde wereld en de ontdekking dat zelfs een (schijnbaar) ideale plek, verstandhouding of personage een duistere kant heeft. Ondanks symboliek, groteske personages en het seksuele geweld wordt het als één van David Lynch’s toegankelijkere films gezien. De beste manier om Blue Velvet dan ook te bekijken is door de film in al haar bizarheid over je heen te laten komen.

Henriëtte