Over een grote stap voorwaarts gesproken. Sharon van Etten doet al een tijdje mee in de hippe folk-scene van Brooklyn, heeft met 'Because I Was in Love' (2009) en 'Epic' (2010) reeds een bescheiden, maar goed ontvangen discografie op haar naam, maar zo krachtig, intrigerend en meeslepend als ze op haar nieuwste plaat 'Tramp' voor de dag komt, dat deed ze nog niet eerder. Op 'Tramp' hoor je een dame vol zelfvertrouwen, ééntje die precies weet wat ze kan en dat durft in te zetten
Een doorbraakplaat, zeg maar. Van Etten heeft er in ieder geval alles voor uit de kast gehaald: zwervend trok ze anderhalf jaar lang van stad naar stad, van bank naar bank. Als ze weer wat nieuwe ideeën had, klopte ze aan bij Aaron Dessner (The National) die het op band zette. Vrienden die ze, al dan niet via Dessner, in de afgelopen jaren maakte, werden eveneens in de studio uitgenodigd. Hierdoor barst, naast de rijke arrangementen en - voor Van Ettens doen - een breed instrumentarium, de plaat van de gastbijdragen; Julianne Barwick, Jenn Wasner (Wye Oak), Zach Condon (Beirut) en de broertjes Dessner ondersteunen met stem en ideeën de songs van Sharon van Etten. De invloeden van de gasten zijn soms hoorbaar. Bijvoorbeeld het nijdige 'Serpents' trekt in de richting van The National, in het hoopvolle 'We are Fine' dompelt Van Etten zich onder in de sfeer van Beirut. Maar de hoofdrol is en blijft voor Van Etten zelf. En anders dan de twee vorige platen, schudt ze op 'Tramp' de in het verleden opgedane liefdesverdriet goed van zich af
De songs op 'Tramp' zijn gevoed met oud zeer, maar ze blijft er niet in hangen. Zoals ze eerder wel deed. Ze bezingt ook nu (hartverscheurend) haar oude beslommeringen, maar kijkt ook met een heldere blik naar voren. Soms klinkt ze zelfs triomfantelijk. En de ene keer gaat dat met een donkere stemming ('Warsaw'), de andere keer doet ze het sfeervol, dromerig en meanderend ('In Line'); haar teneur van de afgelopen anderhalf jaar heeft ze uitgesmeerd over twaalf puike songs, wat 'Tramp' tot een hele mooie plaat maakt.