Welkom terug bij VERA Zienema! Het gaat allemaal anders dan anders, dus lees onze richtlijnen eerst goed door voordat je besluit een kaartje te kopen. Je vindt hier ook informatie over de soorten tickets, de inrichting van de zaal en de maatregelen waar een ieder zich aan dient te houden.

---

Waar Spike Lee’s Do the Right Thing (1989) laat zien hoe een door zomerhitte bevangen buurt langzaam richting rellen drijft, opent Detroit met een zinderende weergave van de ontluikende historische rellen van 1967 die tot op heden de stad tekenen. Waar Rosie Perez immer hartveroverend dansend op Public Enemy de film van Lee opent, begint Detroit met even prachtige beelden: een animatiegeschiedenisles aan de hand van een meesterwerk, de Migration Series (1940-41) van Jacob Lawrence, een reeks van 60 schilderijen die de binnenlandse Amerikaanse migratie verbeelden waarin de zwarte zuidelijke bevolking vanaf 1916 naar het noorden trok. Tegen 1970 ging het om zes miljoen mensen. Het was ook een trek van het platteland naar industriesteden zoals Detroit, een van de bakermaten van de soulmuziek, in de film fraai vertolkt door de Dramatics, waarvan leadzanger Larry Reed (voortreffelijk gespeeld door Algee Smith) tevens een sleutelrol speelt.

Een politie-inval in een onverwacht volle nachtkroeg waar uit Vietnam teruggekeerde zwarte soldaten worden verwelkomd, is vonk in het kruitvat voor rellen die zomer 1967 Detroit vijf dagen lang zouden teisteren. De rellen leidden tot een gruwelijke gebeurtenis in het Algiers Motel, met als dieptepunt de moord op drie onschuldige zwarte jongens door doorgeslagen agenten. Na al het afschuwelijks in het motel, volgt een rechtbankdrama: drie blanke agenten en een zwarte beveiligingsbeambte, Melvin Dismukes (John Boyega), die het conflict werd ingezogen, komen voor het gerecht. Dit alles met een sublieme cast door Kathryn Bigelow verfilmd, het script weer van de hand van Mark Boal (The Hurt Locker, Zero Dark Thirty), tevens gerenommeerd journalist.

Onlangs in zwarte handen overgegaan, diende het Algiers Motel destijds aanvankelijk als veilig heenkomen voor een allegaartje tieners en twintigers, naast leden van de Dramatics, onder andere een Vietnam veteraan en twee 18-jarige meisjes uit Ohio. Wat loos geschiet door een motelgast met een startpistool wordt door patrouillerende politie en National Guard soldaten voor sniperschoten aangezien, waarop zaken rap escaleren richting nachtmerrie. Op zoek naar een geweer en de schutter, gaan de agenten steeds verder buiten de schreef, vooral dankzij good ole boy Philip Krauss, racist in hart en nieren, angstaanjagend goed vertolkt door Brit Will Poulter (Midsommar). Belediging, intimidatie en grove mishandeling culmineren in (nep)executies.

Zwaar aangeslagen door zijn ervaring, zou Larry Reed de succesvolle Motown jaren van de Dramatics missen, daarna zong hij enkel gospel. Een van de meisjes, Julie Hyssell (inmiddels een grootmoeder die al 25 jaar bij de Anonieme Alcoholisten loopt), werkte als consulent mee aan de film. Ze bevriest nog altijd als ze politiezwaailichten ziet. Bigelow laat contemporaine nieuwsberichten zien: men wilde niet geloven dat zulke zaken zich voordeden. Gevraagd wie zo’n film eigenlijk zou moeten maken, zei ze: ‘I really, obviously, analyzed it long and hard, and I thought: “Am I the right person to make this film? Absolutely not.” On the other hand, this story needed to be told, and that kind of overrode any other hesitation. I heard this story, and thought, “All right, that’s fifty years ago, but it’s today, and it was yesterday, and it’s potentially tomorrow.”’ Ruim vijftig jaar later is er nog altijd te weinig veranderd. Black Lives Matter.

---

Kaartverkoop
– Koop je ticket vooraf. Kassaverkoop is voorlopig niet toegestaan.
– Duo Tickets: Kom je met z’n tweeën én ben je partner of huisgenoot, koop dan een Duo Ticket. Daarmee reserveer je 2 stoelen naast elkaar. Zijn deze tickets op en wil je toch samen heen, dan proberen we je dicht bij elkaar te plaatsen. Koop dan 2 Solo Tickets, kom op tijd en vraag het aan de zaalmedewerker.
– Solo Tickets: Kom je alleen, koop dan een Solo Ticket.
- Strippenkaart: tijdens de Zienezomer zijn strippenkaarten helaas niet geldig. Er is namelijk geen avondkassa verkoop toegestaan, alle tickets moeten van tevoren al aangeschaft zijn. Wanneer dit verandert, zijn strippenkaarten weer te gebruiken.