Jarenlang was ik in de veronderstelling dat Ed Wood dé slechtste filmmaker aller tijden is. Ik kende hem vooral van Tim Burtons biografische film Ed Wood. Als je dapper was, waagde je je na deze film aan Woods beruchte titels, zoals : Glen or Glenda en Plan 9 from Outer Space.

Een paar jaar geleden kwam de documentaire Best Worst Movie uit. Interessant, dit veronderstelde een allerslechtste film niet gemaakt door Ed Wood. Het bleek te gaan over Troll 2, een film uit 1990 die geheel aan mij voorbij was gegaan. Deze film heeft een cultstatus en een enorme schare fans en alles wat daarbij hoort. Toegegeven, ik heb me nog altijd niet in dit ‘fenomeen’ verdiept. Dat moet nog maar eens gebeuren.

 

De nieuwe Ed Wood

Maar ondertussen heb ik kennis gemaakt met nog iets interessanters: The Room uit 2003. Deze film is net als Troll 2 en de films van Ed Wood uitgegroeid tot een wereldwijde culthit, maar is voor de verandering geen horror, zombie of soortgelijk genre. En toch durf ik van deze film te zeggen dat het wel eens echt de beste slechtste film ooit zou kunnen zijn en regisseur Tommy Wiseau de Ed Wood van deze tijd.

Soms zijn slechte films alleen maar slecht, en dus onuitstaanbaar en irritant. Je kunt niet wachten tot ze voorbij zijn, als je het niet al eerder opgeeft en de zaal verlaat. Mijn meest recente irritant slechte film van de afgelopen tijd was Trespass met Nicole Kidman en Nicholas Cage. Die heb ik ook niet tot het einde vol gehouden. Brrrr, absoluut niet kijken!

Maar The Room is van een zodanige alles overtreffende slechtheid dat het hilarisch wordt. In iedere scène in de film zitten idiote oneliners of onbedoeld grappige dialogen.

Je zou haast denken dat het onmogelijk is om zo’n slechte film als The Room te maken. Het acteerwerk is ronduit lachwekkend en de film zit vol met discontinuïteiten, onuitgewerkte subplots en te lange seksscènes met walgelijke ‘R&B slow jams’ er onder.

Als Tommy Wiseau bewust zo'n slechte film heeft gemaakt, een soort parodie, dan zou hij gewoonweg een briljante geest hebben. Maar volgens mij is het gewoon een hele rare snuiter. Want dit verzín je niet. Is hij echt zo slim is of echt zo dom? Zeker weten doe ik het niet en dat is ook wel zo leuk.

Meer dan een slechte film

Om een indruk te krijgen van het geweldige aan The Room, zonder iets over de inhoud los te laten (want dat zou de filmbeleving verpesten), wil ik een paar leuke weetjes over de film vertellen. Ze zijn allemaal te vinden op IMDb of Wikipedia, maar hier de leukste bij elkaar.

  • De film heeft Tommy Wiseau zes miljoen dollar gekost (!). Voornamelijk dankzij de enorme crew, die twee keer volledig vervangen is (in totaal meer dan 400 mensen). Ook een aantal van de hoofdrol­spelers werd tijdens de productie vervangen. De tekst van vriend/psycholoog Peter werd in de tweede helft van de film simpelweg aan een nieuw, niet geïntroduceerd personage gegeven, nadat de acteur die Peter speelde uit het project was gestapt.

  • De film is waarschijnlijk medegefinancierd dankzij de import van leren jasjes uit Oost-Azië, maar Wiseau weigert hier verder over uit te wijden.

  • Oorspronkelijk was The Room een toneelstuk (geschreven door Tommy Wiseau zelf). Later bewerkte hij dit stuk zelf tot een roman van 500 pagina’s (waarvoor hij geen uitgever kon vinden). Daarom besloot hij er maar een film van te maken en de productie in eigen hand te houden. Wiseau was dan ook niet alleen de regisseur, maar heeft ook de productie, het scenario en de hoofdrol op zijn naam staan (handig om negatieve feedback te vermijden tijdens het productieproces).

  • Wiseau financierde vier jaar lang een enorm billboard van de film aan de Highland Avenue in LA ter promotie van zijn 'meesterwerk'.

 

Tegenwoordig draait The Room maandelijks op zaterdag rond middernacht in een Amerikaans filmtheater, waarbij de kaarten vaak ruim van te voren zijn uitverkocht. Ook deze film is een fenomeen geworden: er is een computerspel van gemaakt, er komt een boek aan en er zijn theaterstukken opgevoerd. Daarnaast is er op internet talloze ‘fan art’ te vinden en zijn citaten als ‘You’re tearing me apart, Lisa!’, ‘Don’t worry about it’ en ‘Oh, hi!’ beroemd en berucht onder de kenners.

April Fool’s Day

Cartoon Network heeft The Room drie of vier jaar op rij uitgezonden op 1 april. En dat was precies de traditie die Vera-medewerker Ralf Koopman voor medeVeranen wilde opstarten. Helaas stond er op 1 april al een concert gepland, maar op 2 april zaten alle geïnteresseerden klaar voor deze besloten foute filmavond. Voor mij was het de tweede keer dat ik de film zag en dat was zo mogelijk nog leuker dan de eerste keer. Een zeer goede nieuwe traditie dus!

Ben je geen lid van Vera? Maak dan vrienden met iemand die dat wel is en kom de volgende keer mee als introducé. Of, wel zo makkelijk: organiseer vooral zelf een avond The Room kijken. Gegarandeerd een geweldige belevenis. Vergeet ook vooral niet om het interview met de regisseur te bekijken dat als extra op de dvd staat.

 

Nog niet overtuigd? Dan nog het allermooiste weetje over de film:

 

Wiseau had weinig benul van filmtechniek, hij kon dan ook geen keuze maken tussen de opnemen met 35 mm of HD-camera’s en besloot daarom maar om beide soorten camera’s aan te schaffen en de hele film tegelijk in beide formaten op te nemen. Zeker nog nooit van achteraf overzetten gehoord? Dat verzín je toch niet?

 

De beste slechtste film

 

Jarenlang was ik in de veronderstelling dat Ed Wood dé slechtste filmmaker aller tijden is. Ik kende hem vooral van Tim Burtons biografische film Ed Wood. Als je dapper was, waagde je je na deze film aan Woods beruchte titels, zoals : Glen or Glenda en Plan 9 from Outer Space.

Een paar jaar geleden kwam de documentaire Best Worst Movie uit. Interessant, dit veronderstelde een allerslechtste film niet gemaakt door Ed Wood. Het bleek te gaan over Troll 2, een film uit 1990 die geheel aan mij voorbij was gegaan. Deze film heeft een cultstatus en een enorme schare fans en alles wat daarbij hoort. Toegegeven, ik heb me nog altijd niet in dit ‘fenomeen’ verdiept. Dat moet nog maar eens gebeuren.

 

De nieuwe Ed Wood

Maar ondertussen heb ik kennis gemaakt met nog iets interessanters: The Room uit 2003. Deze film is net als Troll 2 en de films van Ed Wood uitgegroeid tot een wereldwijde culthit, maar is voor de verandering geen horror, zombie of soortgelijk genre. En toch durf ik van deze film te zeggen dat het wel eens echt de beste slechtste film ooit zou kunnen zijn en regisseur Tommy Wiseau de Ed Wood van deze tijd.

Soms zijn slechte films alleen maar slecht, en dus onuitstaanbaar en irritant. Je kunt niet wachten tot ze voorbij zijn, als je het niet al eerder opgeeft en de zaal verlaat. Mijn meest recente irritant slechte film van de afgelopen tijd was Trespass met Nicole Kidman en Nicholas Cage. Die heb ik ook niet tot het einde vol gehouden. Brrrr, absoluut niet kijken!

Maar The Room is van een zodanige alles overtreffende slechtheid dat het hilarisch wordt. In iedere scène in de film zitten idiote oneliners of onbedoeld grappige dialogen.

Je zou haast denken dat het onmogelijk is om zo’n slechte film als The Room te maken. Het acteerwerk is ronduit lachwekkend en de film zit vol met discontinuïteiten, onuitgewerkte subplots en te lange seksscènes met walgelijke ‘R&B slow jams’ er onder.

Als Tommy Wiseau bewust zo'n slechte film heeft gemaakt, een soort parodie, dan zou hij gewoonweg een briljante geest hebben. Maar volgens mij is het gewoon een hele rare snuiter. Want dit verzín je niet. Is hij echt zo slim is of echt zo dom? Zeker weten doe ik het niet en dat is ook wel zo leuk.

 

Meer dan een slechte film

Om een indruk te krijgen van het geweldige aan The Room, zonder iets over de inhoud los te laten (want dat zou de filmbeleving verpesten), wil ik een paar leuke weetjes over de film vertellen. Ze zijn allemaal te vinden op IMDb of Wikipedia, maar hier de leukste bij elkaar.

  • De film heeft Tommy Wiseau zes miljoen dollar gekost (!). Voornamelijk dankzij de enorme crew, die twee keer volledig vervangen is (in totaal meer dan 400 mensen). Ook een aantal van de hoofdrol­spelers werd tijdens de productie vervangen. De tekst van vriend/psycholoog Peter werd in de tweede helft van de film simpelweg aan een nieuw, niet geïntroduceerd personage gegeven, nadat de acteur die Peter speelde uit het project was gestapt.

  • De film is waarschijnlijk medegefinancierd dankzij de import van leren jasjes uit Oost-Azië, maar Wiseau weigert hier verder over uit te wijden.

  • Oorspronkelijk was The Room een toneelstuk (geschreven door Tommy Wiseau zelf). Later bewerkte hij dit stuk zelf tot een roman van 500 pagina’s (waarvoor hij geen uitgever kon vinden). Daarom besloot hij er maar een film van te maken en de productie in eigen hand te houden. Wiseau was dan ook niet alleen de regisseur, maar heeft ook de productie, het scenario en de hoofdrol op zijn naam staan (handig om negatieve feedback te vermijden tijdens het productieproces).

  • Wiseau financierde vier jaar lang een enorm billboard van de film aan de Highland Avenue in LA ter promotie van zijn 'meesterwerk'.

 

Tegenwoordig draait The Room maandelijks op zaterdag rond middernacht in een Amerikaans filmtheater, waarbij de kaarten vaak ruim van te voren zijn uitverkocht. Ook deze film is een fenomeen geworden: er is een computerspel van gemaakt, er komt een boek aan en er zijn theaterstukken opgevoerd. Daarnaast is er op internet is talloze ‘fan art’ te vinden en zijn citaten als als ‘You’re tearing me apart, Lisa!’, ‘Don’t worry about it’ en ‘Oh, hi!’ beroemd en berucht onder de kenners.

 

April Fool’s Day

Cartoon Network heeft The Room drie of vier jaar op rij uitgezonden op 1 april. En dat was precies de traditie die Vera-medewerker Ralf Koopman voor medeVeranen wilde opstarten. Helaas stond er op 1 april al een concert gepland, maar op 2 april zaten alle geïnteresseerden klaar voor deze besloten foute filmavond. Voor mij was het de tweede keer dat ik de film zag en dat was zo mogelijk nog leuker dan de eerste keer. Een zeer goede nieuwe traditie dus!

Ben je geen lid van Vera? Maak dan vrienden met iemand die dat wel is en kom de volgende keer mee als introducé. Of, wel zo makkelijk: organiseer vooral zelf een avond The Room kijken. Gegarandeerd een geweldige belevenis. Vergeet ook vooral niet om het interview met de regisseur te bekijken dat als extra op de dvd staat.

 

Nog niet overtuigd? Dan nog het allermooiste weetje over de film:

 

Wiseau had weinig benul van filmtechniek, hij kon dan ook geen keuze maken tussen de opnemen met 35 mm of HD-camera’s en besloot daarom maar om beide soorten camera’s aan te schaffen en de hele film tegelijk in beide formaten op te nemen. Zeker nog nooit van achteraf overzetten gehoord? Dat verzín je toch niet?

 

Heike

Links

 

IMDb http://www.imdb.com/title/tt0368226/

Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/The_Room_%28film%29

Trailer http://www.youtube.com/watch?v=yCj8sPCWfUw

Bloemenwinkelscène http://www.youtube.com/watch?v=7S9Ew3TIeVQ

Dakterrasscène http://www.youtube.com/watch?v=ISXiFJS9D